Maandag 6 oktober 2014: Sjaak Hoogkamer op het Kistje van NIKS.



MT-hoofdredacteur Sjaak Hoogkamer:
"We zijn de brutale partycrasher,
en die rol bevalt ons wel"


Hij ziet zichzelf als een ietwat 'gemankeerde' hoofdredacteur. Sjaak Hoogkamer (1958): "Ik ben geschoold als journalist en bladenmaker, maar heb door mijn carrièreverloop een sterke commerciële neus ontwikkeld." Onze spreker van Niks op maandag 6 oktober is op 1 maart vorig jaar bij uitgeverij BBP Media aangetreden als hoofdredacteur van Marketing Tribune, het welbekende vakblad, dat in 2014 dertig jaar bestaat.

Sjaak Hoogkamer heeft een lange staat van dienst in de werelden van media en communicatie. De laatste twee jaar werkte hij als hoofdredacteur bij Media Partners Group, gedetacheerd bij de NS als senior communicatieadviseur bij de afdeling Corporate Communication. Van 2005 tot 2010 was Hoogkamer werkzaam als hoofdredacteur/manager van Sanoma Custom Publishing. Met een eindverantwoordelijkheid voor de creatieve crossmediale concepten voor merken als Heineken, TNT Post, Eneco, Essent, Brand bier, Sikkens, KPN en Peugeot.

Met zijn benoeming bij MT investeerde BBP Media in de crossmediale uitgeefstrategie van deze gezaghebbende marketingtitel, die in het voorjaar van 2013 werd geëffectueerd. Wat dat allemaal heeft betekend voor zijn functie-invulling? Hoogkamer: "De website was op sterven na dood toen ik aantrad. We hebben de website getransformeerd tot een succesvol multimediaal platform met 9 eigen content managers die elke dag berichten, blogs, analyses, interviews en video’s posten. We hebben Twitter omarmd en stevig ingezet om traffic naar de website te krijgen. Bovendien zetten we ook Facebook en LinkedIn steeds strategischer in om het merk MT te laden. In de praktijk betekent dit dat de redactie voortdurend moet schakelen tussen papier, digitaal en social media."

Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en strategie van het platform. "Hoe stem je alle onderdelen goed op elkaar af? Waar kunnen we nog verbeteren? Ik doe ook de tweets. Ik beschouw mezelf altijd nog als een begenadigd copywriter en bij tweets geldt meer dan ooit: houd het kort en creëer impact."

Hoogkamer vindt het soms lastig om ontwikkelingen binnen marketing goed te duiden. "Je moet voorkomen dat het allemaal gratuit wordt en de marketeer eigenlijk niet veel met de redactionele inhoud kan. Relatief makkelijk is de hoeveelheid content. We hebben elke uitgave weer een selectieprobleem! Het is opvallend hoeveel bedrijven/merken/bureaus gewoon nog een artikel op papier willen zien."

En hoe is de relatie met concurrent Adformatie? Hoogkamer meldt dat hij 'meer reclame en grachtengordel' in MT heeft gebracht, mede door de invloed van de van Adfo Groep overgestapte Eric-Jan Vis. En dat heeft wel kwaad bloed gezet bij de Adfo Groep weet hij. "We doen steeds meer stapjes op 'hun' terrein en zij vinden dat wij dat niet mogen doen. Dat leidt wel eens tot boze gezichten, maar je kunt tegenwoordig niets meer exclusief claimen, ook geen awards of primeurs. Daar maken wij ons sterk voor. We zijn de brutale partycrasher, en die rol bevalt ons wel."