Maandag 7 juli 2014: Paul Blok op het Kistje van NIKS.



Paul Blok van 'Bureau van het Jaar' DDB & Tribal op 't Kistje van Niks


Paul Blok (63), wie van de Niks-leden kent 'm niet? Startte ooit, nu 38 jaar geleden, bij het Result van Pietro Tramontin. En werkt nog steeds met Pietro samen. Blok is nu een van de managing partners van DDB & Tribal, dat drie jaar geleden fuseerde en opdrachtgevers een 'geïntegreerde strategie en uitvoering' aanbiedt waarbij de klanten centraal staan.
De aanleiding: het voldoet vandaag de dag niet meer om alleen een 'huis van creativiteit' te zijn. Hoe goed de nieuwe aanpak werkt bleek in mei dit jaar, toen het fusiebureau van de St. Adverteerders Jury Nederland (SAN) de eervolle onderscheiding 'Reclamebureau van het Jaar 2013' kreeg uitgereikt.

Voor Paul Blok, die zich als reclamebureauvoorman in het verleden nogal eens kritisch opstelde ten opzichte van het prijzenbeleid van de SAN, moet die prijs extra goed hebben gevoeld. Heeft hij zijn mening over de SAN inmiddels bijgesteld? Wie weet horen we er wat over op 7 juli. In ieder geval vertelt Paul over de kracht van zijn 'vernieuwde' bureau DDB & Tribal.

De man die zijn pre-reclame carrière begon in 1970, als Chef Beddenafdeling bij De Tijdgeest Woninginrichting, is geen jobhopper in de reclame. In tegendeel. Hij startte bij Recla Janssens in 1972 en verruilde dit voor Pietro Tramontin's Result Reklame & Marketing in 1976. Na een fusie met D'Arcy in 1989, een management buy-out, werd dat bureau in 1997 overgenomen door het succesvolle Amerikaanse netwerk DDB. Blok is er nu bijna 38 onafgebroken in dienst. Van account executive tot managing partner DDB Group Netherlands en Director of Special Projects EMEA (=Europa en Midden-Oosten). Dat moet een groot feest worden over twee jaar. Aangenomen dat hij de 40 jaar vol zal maken.

Bij Niks komt voetbal-, golf- en autofan Paul, met een scherp oog voor cijfertjes, op maandagavond 7 juli wat vertellen over de recente Bureau van het Jaar-prijs van DDB & Tribal. Over het winnende fusiebureau meldt het rapport van de SAN, waarin onder meer SAN, BVA en Adformatie zijn vertegenwoordigd, dat het 'ongelooflijk knap was' hoe dit grote netwerkbureau de omslag heeft gemaakt van 'traditioneel offline' bureau naar het moderne bureau waar adverteerders en de tijd om vragen. "Het bureau had in creatief opzicht ook een prima jaar in 2013".

Een van de bekendste klanten, waarvoor veel prijswinnend werk wordt gemaakt, is KLM, dat ook geregeld bij de SAN in de prijzen valt. Meer qua omvang grote klanten zijn: Adidas, Heineken International, hoyhoy.nl, McDonald's (digital), Tom Tom en Ziggo. Vanuit creatief oogpunt mogen Centraal Beheer Achmea en VW niet onvermeld blijven