Maandag 12 mei 2014: Jan-Willem Brüggenwirth op het Kistje van NIKS.



Jan-Willem Brüggenwirth: Via Saatchi en 538 naar BrandLoyalty


Jan-Willem Brüggenwirth bij Niks. Nog steeds een bekende in de reclamewereld, maar nu vooral in de mediawereld dankzij ruim tien jaar als baas van de 538Groep van overwegend radiozenders. Hij werd een half jaar geleden benoemd tot directeur Instant Loyalty Programs bij het bedrijf BrandLoyalty in Den Bosch. Zijn voor buitenstaanders plotselinge vertrek uit Hilversum verraste menigeen. Zijn 'terugkeer' - min of meer - naar zijn roots, de aktiemarketing, evenzeer. Maandagavond 12 mei a.s. klimt Jan Willem op het kistje van Niks om veel, zo niet alles uit de doeken te doen.

Gevraagd wat zijn werkzaamheden bij BrandLoyalty zo ongeveer inhouden zegt Jan-Willem Brüggenwirth (53) dat hij sturing geeft aan een nieuwe unit met als specialisatie Instant Loyalty. "Dat ontwikkelt programma's voor de verkoop aan foodretailers wereldwijd". BrandLoyalty telt 400 medewerkers, van wie er 180 op hoofdkantoor in Den Bosch zitten. Het bedrijf ontwikkelt acties voor supermarkten in Europa en Azië. Met bijvoorbeeld voetbalplaatjes en spaarzegels. Brüggenwirth voegt daar de 'instant' acties aan toe. "Dan gaat het om boter bij de vis. Wanneer een klant een bepaald bedrag uitgeeft, krijgt hij direct een cadeau". Nederland draagt niet meer dan een paar procent bij aan de omzet van BrandLoyalty. Dit jaar is die Instant Loyalty-unit al goed voor een omzet van 50 miljoen euro, zegt hij, en er is zelfs een verdubbeling voorzien de komende twee jaar.

Vlak voor Brüggenwirth's aantreden werd bekend gemaakt dat de oprichter van zijn werkgever, Robert van der Wallen, een meerderheid van de aandelen BLI voor bijna 270 miljoen aan het Amerikaanse Alliance Data Systems (ADS) had verkocht. ADS is onder meer bekend van Air Miles. Jan-Willem was overigens al in juli in gesprek om het bedrijf te komen versterken. Hij zegt dat de zelfstandigheid van BrandLoyalty na de overname door ADS gewaarborgd blijft. "We werken samen waar dat wenselijk is".

Per september vorig jaar werd Brüggenwirth bij 538Groep opgevolgd door Jacqueline Smit, die van Microsoft overstapte. 538 is sinds JWB's aanstelling marktleider in Nederland en won in 2004 de Marconi Award voor beste radiostation. Hijzelf ontving de award voor 'beste directeur radio'. De 538Groep bestaat uit drie radiostations, twee tv-stations, diverse digitale radiokanalen, een eventbureau en een concept productiestudio. Hij zat ook in de directies van RTL en Talpa Nederland. Daarvoor was Brüggenwirth drie jaar CEO bij reclamebureau Saatchi & Saatchi Amsterdam, en daar weer voor werkte hij vele jaren bij het aan Publicis verkochte actiemarkingbureau Brüggenwirth, Maas & Boswinkel; de laatste jaren als CEO. Voorafgaand daaraan was hij een jaar managing director bij Strating Promotion, twee jaar Client Services Director bij Publicis, vijf jaar bij Ogilvy & Mather als Account Director, waarvan twee in Londen. En nog eerder was hij werkzaam bij de bureaus, bij elk een jaar, Hansnel en McCann-Ericsson.

Vorig jaar ontstond er kennelijk een breuk met 538Groep-eigenaar John de Mol. Brüggenwirth over zijn relatie met hem nu: "Die is prima en we zijn als heren uit elkaar gegaan. Hij zal altijd een inspirerende uitwerking op mij hebben". Hij kijkt terug op een prachtige tijd bij 538, waarin hij veel nieuwe kennis vergaarde en 'een enorm netwerk' opbouwde. Hoe nuttig is die kennis nu nog? "Eigenlijk niet, behalve dat ik met de grootste muziekpartij in gesprek ben voor een actie", zegt hij lachend. Wat was zijn ervaring daarvoor, na zijn overstap van de reclame naar de muziekradio? "Lessons learnt? Dat ik harder en commerciëler moest zijn". Zijn eerste maanden bij BrandLoyalty waren 'een hel, want alles was nieuw', maar nu, na een half jaar, is hij er helemaal happy.