Maandag 3 maart 2014: Jurgen Spelbos op het Kistje van NIKS.



Jurgen Spelbos over zijn bestseller
'In het Hol van de Leeuw'


Volop boeken en films over bankiers tegenwoordig. Een financiële crisis zo diep als deze schreeuwt natuurlijk om duiding, maar levert ook gewoon mooie verhalen op, zegt ook Patrick Beijersbergen op de site Z24. Hij is hoofdeconoom bij de Vereniging van Effectenbezitters (VEB). "Vorige week zag ik The wolf of Wall Street en las ik In het Hol van de Leeuw. De film was erg grappig, maar het boek deed me meer." Volgende maand, op maandagavond 3 maart, heeft Niks de schrijver van dat boek over ING en een bekende in ons vak, Jurgen Spelbos (51), bereid gevonden om op het kistje te staan en zijn ervaringen en observaties met ons te delen. Hij was jarenlang directeur communicatie van de 'slangenkuil bank,' maar ging onderuit in een bedenkelijk spel.

Jurgen Spelbos' boek, voor degenen die dat nog niet weten, is een onthutsende en ook spannende en goed geschreven reportage over falend bestuur binnen ING en een keiharde machtsstrijd aan de top van de bank. Beijersbergen: "Spelbos’ arbeidsconflict is natuurlijk een gevalletje welles-nietes en dit boek is één kant van het verhaal. Maar wat In het hol van de leeuw vooral interessant maakt is het inkijkje dat wordt geboden op hoe het er in de top van een grote Nederlandse bank aan toegaat." Er zijn tot nog toe 10.000 exemplaren van verkocht, wat volgens hem heel veel is voor een 'vakboek.'

Herberth Samsom, oud Vea-voorzitter en oud-DDB managing director en nu directeur van online verzekeraar InShared, schreef in zijn boekrecensie op de site van Adformatie: "Voor Jurgen Spelbos, die nimmer juridisch veroordeeld werd, was het schrijven van dit boek de enige mogelijkheid om zijn onterecht bevlekte blazoen te zuiveren. Ik ben blij dat hij het heeft geschreven en hoop dat hij nu verder kan met zijn (werkzame) leven. Dat was hem tot nu toe eigenlijk onmogelijk gemaakt. Het boek is een echte aanrader en vergelijkbaar met ‘De Prooi’ (van Jeroen Smits)."

Spelbos begon zijn carrière bij reclamebureau v/h Lintas in Amsterdam, als account executive. Daarna volgden Esprit/Spring, pr-bureau Bennis Porter Novelli, waarna hij een sabbatical wereldreis ondernam en na zijn terugkeer als freelance journalist actief was. Toen naar de NS, waar hij van 1994-1997 hoofd communicatie en hoofd marktbewerking a.i. was, en daarna weer terug naar de reclamebureaukant, als client service director bij DSDS/Ogilvy & Mather.

Toen een jaar naar TBWA, ook als csd, waarna in 2000 de overstap naar klant ING Bank volgde. In 2005 werd Spelbos met pek en veren de bank uitgejaagd, na beschuldigingen van gesjoemel met reclamebudgetten, discriminatie en drugsgebruik. Maar na een rechtszaak tegen ING bleek hij volledig onterecht beschuldigd te zijn en werd een afvloeisom - een paar jaarsalarissen - zijn deel. Sindsdien runt Spelbos Crimson Rosella. Vanuit zijn communicatie adviesbureau, genoemd naar een Australische papegaai, werkt hij voor diverse opdrachtgevers ad interim of als freelancer.

ING, tenslotte, heeft consequent geweigerd om publiekelijk te reageren op Spelbos' boek. Waarom? Spelbos: "Omdat elke letter waar is en de werkelijkheid nog veel erger was." Bij Niks op 3 maart is hij bereid vragen te beantwoorden over zijn boek en over de nasleep ervan. "Alle vragen." En daarna vindt hij het een goed moment om dat hoofdstuk af te sluiten.