Maandag 7 oktober 2013: Nicolette Hogerzeil-Hulsebos op het Kistje van NIKS.



Nieuwe generatie communicatiebureaus verdient aandacht via 'New Kids on the Block'


Nicolette Hogerzeil-Hulsebos is eigenaar van uitgeverij Paint it Blue Magazines. Ze maakte vooral naam in het wereldje door bijna 20 jaar geleden met weekblad ReclameWeek de concurrentie aan te gaan met de gevestigde vakbladtitels Adformatie en MarketingTribune. Eerder dit jaar ging Hulsebos een interessante samenwerking aan met een bekende van NIKS, 'onze' Rob Benjamens. Met zijn zakenpartner Fred Moolhuijsen bedacht deze de 'New Kids on the Block'-competitie, die jonge, nieuwe stijl communicatiebureaus de kans geeft zichtbaar te worden bij opdrachtgevers. Fonk (blad en site), een van de onderdelen van Paint it Blue, werd mediapartner en was andere vaktitels voor.

"New Kids on the Block gaat over de veranderende bureauwereld. De gevestigde orde verliest terrein aan getalenteerde 'rookies' die moeiteloos alle communicatiedisciplines aan elkaar rijgen," zegt Nicolette. "(Jonge) ondernemers en ondernemende creatieven die inmiddels hun bestaansrecht bewezen hebben, maar die tegelijkertijd nog niet altijd even zichtbaar zijn bij opdrachtgevers. Die bureaus krijgen via deze bureaucompetitie een platform in Fonk Magazine en op de site fonkonline."

De Paint it Blue-eigenaresse studeerde Nederlands aan de Vrije Universiteit en begon haar media-carrière bij NieuwsTribune in 1986, waar ze zeven jaar bleef als lid van het management. Bijna 20 jaar geleden, in 1994, startte Nicolette haar eigen reclamevakblad, ReclameWeek. En in 2006 haar uitgeverij Paint it Blue Magazines. Op de vraag hoe het daarmee gaat, in deze barre economische tijden, nadrukkelijk ook voor de media, antwoordt ze: "Het is hard werken voor weinig inkomsten. Aan de andere kant kan ik me niet herinneren dat het ooit echt anders is geweest. Maar het werk doe ik met enorm veel plezier en ik blijf altijd nieuwsgierig naar wat er nog komen gaat."
Hulsebos' uitgeverij maakt Fonkonline elke dag, Fonk Magazine, waarin ook Identity Matters is opgegaan, elke twee weken, de Fonk App zoals het uitkomt (een paar maal per jaar) en het Red Alert 1x per jaar. Vakblad ReclameWeek ging vijf jaar geleden online. In print heet de titel sindsdien Fonk Magazine en sinds juli 2012 is ReclameWeek online ook gewijzigd in fonkonline.

Ziet ze nog toekomst voor vakbladen in gedrukte vorm? Hulsebos: "Jazeker. Maar ánders dan het was. Alles draait om de combinatie van online, mobile, apps en print. Het is zoeken naar balans en dat zal nog wel even zo blijven. Los van de verschijningsvorm, verandert er overigens ook veel aan de commerciële kant van het uitgeven. De advertentiemarkt krimpt, maar de mogelijkheden voor allerlei andere activiteiten en samenwerkingsverbanden zijn legio." De vraag of ze misschien nog ideeën heeft voor businessmodellen in online bladenland beantwoordt ze als volgt: "Uhm, heb je een uur? Het draait in ieder geval nog steeds om inhoud en vooral ook om 'personality.' Niet om een betaalmuur, maar om participeren. Uitgevers hebben eigenlijk altijd al aan een vorm van crowdfunding gedaan. Wat is er aan een abonnement, dat vooruit wordt betaald, zo anders dan aan crowdfunding?"

Nicolette Hogerzeil-Hulsebos, een van de laatste diehards in de vakbladenwereld. Naar haar leeftijd kunnen we slechts gissen. Haar carrière is overbekend. Tenslotte de onvermijdelijke vraag: hoe lang ze nog doorgaat. "Ik heb geen flauw idee en denk daar niet echt over na. Ik geniet van mijn werk, van de mensen en van het avontuur. Ik heb niet voor niets gekozen voor de naam Paint it Blue Magazines. De kleur blauw is een leidraad in mijn leven, net als de kleur rood dat overigens is. De eerste staat voor rust, reflectie en voor je laten meevoeren op de stroom. Rood (Fonk en vroeger ReclameWeek) staat voor warmte, energie, passie en - als de situatie daarom vraagt - ook je tanden laten zien."