Maandag 2 september 2013: Jan Müller op het Kistje van NIKS.



Oud-reclameman Jan Müller leidt vier jaar Beeld en Geluid


Laatst was-ie nog in Hart van Nederland, onze gastspreker bij Niks van a.s. maandag: Jan Müller, algemeen directeur van Beeld en Geluid in Hilversum. Het ging over het initiatief 'Mijn Band met Oranje.' Op de zolderkamers van Nederland ligt mogelijk nog uren aan waardevol materiaal te wachten. Beeld en Geluid gaat met steun van de BankGiro Loterij op zoek naar deze beelden om ze op te nemen in de collectie en ze toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Jan Müller is vanaf april 2009 werkzaam bij wat voluit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heet. Daarvoor was hij nog meer een bekende in de reclame- en mediabranche, want sinds 2003 algemeen directeur van Saatchi & Saatchi Nederland. Bijna anderhalf jaar, van oktober 2011 tot januari vorig jaar was Jan voorzitter van het Reclamearsenaal, ook een bekend instituut in de reclamewereld. En hij was vier jaar, van december 2006 tot december 2010 bestuurslid van SIRE. Ook nu heeft Jan Müller nog verschillende functies naast zijn werk voor Beeld en Geluid. Zo is Jan sinds oktober vorig jaar, eervol, president van de International Federation of Television Archives (FIAT/IFTA).

Maar weten we wel genoeg over het doen en laten van Beeld en Geluid? Van de site geplukt: "Beeld en Geluid is een van de grootste audiovisuele archieven van Europa; het unieke gebouw op het Media Park in Hilversum herbergt ruim 800.000 uur aan radio, televisie, film en muziek. Beeld en Geluid maakt zijn collectie toegankelijk voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Sinds de opening van de experience, de publieksattractie van Beeld en Geluid, hebben al ruim 1 miljoen mensen een bezoek gebracht aan Beeld en Geluid. Door middel van onderzoek en innovatie heeft het instituut zich ontwikkeld tot een brede culturele instelling die door zijn opgebouwde kennis en infrastructuur een centrale functie inneemt binnen de archief- en mediasector."

Jan Müller begon zijn carrière als reclameman bij TBK in 1990, om vier jaar later over te stappen naar FHV/BBDO, als account executive/account manager. Daarna volgde een korte periode bij het toenmalige ARA/BDDP in Rotterdam, om in 1997 weer aan de slag te gaan in Amsterdam, als partner/director of client services van het toenmalige PPGH/JWT. Die functie hield Jan vijf jaar. Na daar een jaar als manager partner van TWBA Amsterdam te hebben gewerkt, streek hij neer bij Saatchi & Saatchi, waar hij zes jaar werkzaam was. En toen was daar iets heel anders, Beeld en Geluid.