Maandag 3 december 2012: Ingrid Mesman op het Kistje van NIKS .


Pittig, uitzendbureau voor 65-plussers, werd bedacht door Kumpany


Ingrid Mesman is creatief partner bij een 'not so ordinary' merkactivatiebureau dat, meldt de site van Kumpany, altijd op zoek is naar "de juiste middelen als drager om een verhaal te vertellen". Het verhaal dat ze op de 3de december bij NIKS vertelt zal de aanwezigen wellicht extra interesseren. Want wat blijkt? Dat Amsterdamse bureau, dat onder meer producten en diensten bedenkt, maar nog veel meer doet, bedacht (vorig jaar) ook Pittig, een uitzendbureau voor 65-plussers. En beslist niet alleen uit de communicatiebranche, integendeel zelfs. En: "We benaderen 65-plussers niet als oude mensen".
Chapeau natuurlijk.

Jarenlang was ze op zoek naar de juiste discipline, voordat Ingrid Mesman (45) zich settelde bij Kumpany, het bureau dat ook, blijkens een filmpje op hun site, evenementen bedenkt, maar geen evenementenbureau is, media-advies geeft, maar geen mediabureau is. En dat online campagnes maakt, maar geen onlinebureau is en radio- en tv-commercials maakt, maar dat je geen reclamebureau mag noemen.

"Van schilderen naar videokunst en mode. Van theaterdecors en zingen naar Amsterdam. Daar zag ik een advertentie van Hallo, academie voor toegepaste creativiteit. De opleiding, Wim Michels en mijn inspirator Harry Puts hebben mijn leven veranderd", vertelt ze. "Ik kwam tot het inzicht dat het niet gaat om al die middelen waar ik het maar steeds in zocht, maar om het idee, de gedachte, het concept. En dat die middelen dan vanzelf wel volgen.
Hè, hè, dat ik daar zo lang over moest doen," aldus Mesman.

Ze werkte als art director bij Only, maar had ook haar eigen 'identity bureautje', genaamd friday&free, maar dat werk vond ze te beperkt. Waarna Kumpany 'per ongeluk' op haar pad kwam. Nooit van gehoord had ze, van dat bureau, waarin ze nu nauw samenwerkt met Yves Kummer. "Alles kan, alles mag, als het maar echt goed is, als we maar lol hebben en een beetje geld verdienen".

Samen met nog twee partners en meer mensen er omheen is een bureau neergezet dat volgens Mesman weliswaar alles doet, maar toch primair gericht is op sponsoractivatie, online en social campagnes en events. En dan die special projects. "Erbens Natuurijs, Pittig en Ben (de provider) die we intern hebben zitten en waarvan wij eigenlijk alles in huis doen behalve de klantenservice en de financiële afhandeling van onze klanten. Van die dingen. Elke dag met een grote glimlach naar mijn werk."
Kumpany werkt in opdracht voor andere grote namen, zoals T-Mobile, Ziggo, Microsoft, Seat, Rabo, Bavaria, Delta Lloyd en Coca-Cola.

Zelf ondernemen is ook een manier van business bedrijven, benadrukt ze. Pittig 65+ uitzendbureau, dat online werkt en slechts één kantoor heeft, in Amsterdam, vormt de schakel tussen enthousiaste 65-plussers en werkgevers in Nederland. "Steeds meer mensen willen parttime blijven werken na hun 65e. Voor hen is het een zinvolle dagbesteding en een manier om actief bezig te blijven. Ook het contact met collega's en doorgeven van ervaring zijn belangrijke redenen om te blijven werken. Voor werkgevers zijn deze 65-plussers van grote waarde. Ze hebben een schat aan ervaring en zijn loyaal en flexibel", aldus Mesman.

Hoe het loopt bij Pittig en hoe ze bij Kumpany op het idee voor zo'n specifiek uitzendbureau zijn gekomen zal Mesman graag uitleggen aan NIKSers. Alvast dit: "Aan kandidaten geen gebrek. We zijn nu op zoek naar meer werkgevers."