Maandag 7 mei 2012: Arjan in't Veld op het Kistje van NIKS .



Arjan in't Veld communiceert graag met de doelgroep 50-65


Arjan in't Veld (1983) studeerde in 2005 af op een onderzoek naar babyboomers. Toen nog als verkoper van medische hulpmiddelen. Amper zeven later is jongeling In't Veld een erkend specialist op het gebied van marketing richting de 50+ doelgroep(en) en runt hij marketing- en communicatie-adviesbureau Bureauvijftig in Utrecht. In't Veld klimt op het Kistje van Niks op 7 mei.

Als verkoper van medische hulpmiddelen kwam Arjan in't Veld bij veel verpleeghuizen over de vloer. Wat hem aan het denken zette. Zijn ouders van 54 en 58 hebben een heel ander consumentengedrag dan mensen in een verpleeghuis. Zij gaan daar nooit heen. Slechts een fractie van alle ouderen in Nederland woont daar. Maar wat gebeurt er dan wel, vroeg ik mij af. En zo kwam ik op het idee voor een winkelformule met hulpmiddelen om langer thuis te kunnen blijven wonen. En dat bracht me op het spoor van het Amerikaanse fenomeen 'babyboomermarketing'. De eerste lichting babyboomers is vorig jaar 65 geworden, dus precies de groep die nu ouder aan het worden is.

In't Veld zette '50+ specialist' op de deur van zijn kantoor en begon bedrijven te bezoeken waarvan hij dacht dat er die specifieke marketingbehoefte aanwezig was. Waar ze met de 'hoe bereik je ze'- vraag worstelden. Hij bood zijn diensten als eerste aan bij Plus Magazine en daarna volgden verschillende projecten. Begin 2010 richtte In't Veld met een kompaan Bureauvijftig op. Het adviesbureau voor 50+ marketing en communicatie in Utrecht telt inmiddels zes medewerkers in een mooie mix van jong en ervaren en heeft een divers palet klanten als de KNVB, Auping, Kuoni en het Noors Verkeersbureau. Maar het bureau zet zich ook in voor een flink aantal zorgorganisaties. Naast onze adviestak runnen ben ik zelf vooral ondernemer, zegt In't Veld, die bijna vier jaar over zijn specialisme blogde bij Marketing Facts en er nog steeds geregeld over twittert. Voor Marketing Tribune schrijft hij maandelijks een column.

Hij kan er nog niet te veel over kwijt, maar hij is nu bezig met het ontwikkelen van een crossmediaal platform, samen met de onlangs 50 geworden Hein Vergeer. Voor 50-plussers. En combinatie van een website, een digitaal magazine en wellicht zelfs een magazine. Daarnaast participeert In't Veld ook in een energielabel voor 50+, is initiatiefnemer van Helpjemee, een mantelzorgplatform en exploiteert het door hem ontwikkelde Het Nationale 50+ Panel, een consumentenpanel dat doorlopend wordt ingezet voor marktonderzoek. Je ziet, uitdagingen genoeg.

Arjan in't Veld wil bij NIKS iets vertellen over de drie uitdagingen waarvoor '50+ marketeers' zich gesteld zien en uitleggen waarom hij juist die 50-65 doelgroep commercieel het meest interessant is. En niet alleen omdat ze vaak goed in hun slappe was zitten. 50-plus marketing is volgens Berenschot sinds 2008 al officieel een trend en 74% van de 50-plus doelgroepen is online actief.