Maandag 2 april 2012: Gemma Veel op het Kistje van NIKS .



Gemma Veel: 'Adverteerders moeten meer lef tonen'


Gemma Veel gaat iets bijzonders doen, op het reclamefestival van Cannes, medio juni. Kondigde ze aan in een interview in Adformatie. Een paar evenementen bedenken en uitvoeren. Hoognodig daar. "Cannes is net een kopieerapparaat." Maar dan wel ánders. Gemma is ook een anders-dan-anders-mens in de communicatiebranche: ze gaat het leven door als belevenismarketing-specialist. Schreef er zelfs een boek over, getiteld 'Geen guts geen glory.' Vast met een knipoog naar die klassieke, maar oh zo traditionele Nuts-commercial. Op 2 april is Gemma gastspreker bij NIKS.

Gemma Veel deed een paar jaar Academie voor Kleinkunst en werkte zes jaar als zelfstandig casting director voordat ze via enkele omwegen in de communicatiebranche terechtkwam. Ze deed van zich spreken toen ze in Londen bij Comic Relief werkte (1996/97) en daar het thema voor Red Nose Day 1997 bedacht. Terug in Nederland werkte Gemma onder meer bij reclamebureau BSUR als creatief Brand Experience en Red Cell Not Just Film. Bij dat laatste bureau was ze medeverantwoordelijk voor het 3Fm-concept dat een gouden Effie ontving. Ze bedacht het Glazen Huis. Daarna was ze van 2008 tot 2010 creative director bij Etcetera Live! waar zij, volledig 'buiten de box' natuurlijk, merken tot leven bracht.
Vanaf 2006 is Gemma ook partner bij Veel Meubelstukken bv en bedenkt ze legendarische feesten, waarvoor ze diverse Gouden Kabouters (brancheprijs voor de beste feesten) in de wacht sleepte. Omdat ze vindt dat een creatief zichzelf continu moet voeden met inspiratie, organiseert ze mede, vanuit haar communicatieadviesbureau Tadaaa, reisjes waarin nieuwe impulsen, concepten en trends centraal staan. Gemma doceert en geeft daarnaast lezingen op aanvraag.

In 'Geen guts geen glory' daagt ze adverteerders uit om meer lef te tonen en niet alleen voor commercials, print en, tegenwoordig, online te gaan. Succesverhalen genoeg die bewijzen dat je met een relatief klein budget gigantisch veel publiciteit kan genereren. Door een belevenis of stunt of guerrilla-actie rond je merk te bedenken, dat de publiciteit haalt. Het boek - uitgeven door Kluwer in 2008 - wordt door Managementboek.nl "een probaat middel tegen koudwatervrees" genoemd, geeft tips, analyseert, maar bestaat vooral uit inspirerende succescases. "Een aanrader voor iedereen die met communicatie bezig is."