Maandag 5 maart 2012: Wim Ubachs op het Kistje van NIKS .



Een Ei hoort erbij, maar heeft Ubachs wel gelijk?


Reclamebureaus zoals we ze kenden? Das war einmal. Over en sluiten. Dat was de opmerkelijke mening van begenadigd reclameman Wim Ubachs in diverse media. En niet alleen de vakpers. Het Parool: "Reclamebureaus zijn aan het einde van hun levenscyclus." Adformatie citeerde hem: "Het bureau van de toekomst is geen bureau, maar de adverteerder." Die bouwen steeds meer kennis op.

Na zijn roerige laatste periode bij reclamebureau Ubachs Wisbrun JWT, begon Wim Ubachs (55) zijn eigen bureau, maar dan ánders: Het Ei Van Ubachs. Dat ei staat voor Het Idee. Op zijn LinkedIn-pagina schrijft de ervaren conceptmaker/tekstschrijver, die grootse reclame maakte voor onder meer Centraal Beheer, Volkswagen en Rabobank (Jochem), "Mijn professionele netwerk staat voor de realisatie, het uitbroeden zo je wilt, van dat idee. Het Ei Van Ubachs is een antwoord op de veranderende vraag van opdrachtgevers. Bij de adverteerder is er vaak al veel kennis in huis. Men wil daarom diensten preciezer kunnen inkopen, waarbij de behoefte aan ideeën die waarde toevoegen aan een merk onveranderd blijft."

Tegelijkertijd, constateert hij, is er een steeds groter wordende groep zelfstandig opererende reclamemensen. Volgens het CBS was al in 2010 maar liefst 71,6% van alle Nederlandse communicatieprofessionals zelfstandig werkzaam. "Die mensen zijn op zoek naar nieuwe verbanden. Het Ei Van Ubachs is zo'n nieuw verband en is tevens een brug naar de adverteerder - met mij in een aanvoerende, creatief-strategische rol die ik desgewenst ook kan vervullen aan de kant van de opdrachtgever." Creativiteit bloeit bij de gratie van het probleem dat opgelost moet worden, zegt hij ook. "The sky is the limit werkt verlammend. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister."

Ubachs studeerde kortstondig Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit en was leerling journalist bij het Amsterdamse stadsblad De Echo, alvorens hij in 1978 de reclame indook. Om er nooit meer uit weg te gaan.
Zijn eerste bureau was McCann-Erickson, waarna Smit'sBates, JB/FCB, GO/Needham, DDB (vijf jaar), Saatchi&Saatchi (5 jaar) volgden. Toen, na een freelance periode, richtte hij samen met Ralph Wisbrun Ubachs-Wisbrun op, nu 15 jaar geleden. Dat werd later Ubachs Wisbrun JWT. Ubachs' specialiteiten, ten slotte, los van ideeën: strategie, copy, art, muziek, regisseren, enthousiasme en 'dedication'. Als ervaring noemt hij ook 'Corporate Storytelling'. "Een beetje daarvan gaan we meemaken, met, belooft hij, een update: op 5 maart bij Niks".