Maandag 7 november 2011: Jan Willem Klein Willink op het Kistje van NIKS .



Na 12 jaar Heineken:
"Ik wilde iets in de muziek gaan doen"


Hij speelt jazz-saxofoon in zijn vrije tijd, onder meer in de band Licks and Brains. En misschien produceert de volgende spreker van NIKS, Jan Willem Klein Willink (42), ook wel enkele noten, maar dan náást het Kistje, op 7 november a.s. Op zijn 40ste, na 12 jaar Heineken, besloot hij om te vertrekken. "Zonder plan, maar ik wilde wel iets in de muziek gaan doen." Klein Willink begon een eigen bedrijf, Music2Business geheten, met als doelstelling muziek en bedrijfsleven te koppelen. Zijn broer Gerben (40) speelt jazztrompet en is wel een carrièremusicus geworden. Jan Willem: "Met mijn bedrijf deed ik een project voor Conclusion, dat net Arrow Jazz FM gekocht bleek te hebben." Precies een jaar geleden trad hij er in dienst als directeur Arrow Jazz FM van een nieuwe BV, Exceed Jazz geheten. Dat is een van de Conclusion-bedrijven, waaronder vallen het bij veel NIKS-ers bekende Conclusion Communication Architects-adviesbureau van Rob Benjamens, maar ook de marcombureaus Only, De Combinatie van Factoren en Qi.

Achterhoeker en jazzfanaat Jan Willem Klein Willink heeft een voor een jazz-zender directeur ongebruikelijke opleiding. Hij studeerde Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit van Twente, afstudeerrichting logistiek management. Voor zijn periode bij Heineken werkte hij voor Hewlett Packard in binnen- en buitenland, en voor Nike Europe. Arrow Jazz FM is als non-stop formatzender met jazz en jazzy muziek sinds 1 september j.l. weer in de ether te horen, via een FM-frequentie. "Exceed Jazz FM wil een platform opzetten op het gebied van Jazz in Nederland en met Arrow Jazz FM is een belangrijke stap gezet," aldus Jan Willem Klein Willink.

Los van de muziek wordt er meer ruimte gemaakt voor 'nieuwsblokken met een positief karakter' tijdens luisterintensieve uren. Klein Willink: "Arrow Jazz gelooft namelijk in het brengen van meer positief nieuws. Deze nieuwsblokken hebben het karakter van maatschappelijke thema's als duurzaamheid, cultuur en financieel nieuws. Hiervoor wordt samen met persbureau Novum gezocht naar een evenwichtig beeld van de nieuwsberichtgeving om het Arrow Jazz motto 'Positief, Bewust en Genieten' meer body te geven."