Maandag 4 juli 2011: Ton Schoonderbeek op het Kistje van NIKS .



"Toevoegen van waarde, dáárom gaat het bij ons"


Ton Schoonderbeek (48), oprichter van Mindshare Nederland - onlangs benoemd tot Mediabureau van het Jaar 2010 van de MWG AMMA's - mag zich sinds enkele maanden ook Regional Leader noemen. Hij is verantwoordelijk voor Scandinavië, naast zijn huidige verantwoordelijkheden.

Bij NIKS zal hij spreken over het waarom van het succes van Mindshare, maar ook over de hier en daar gehoorde kritiek op mediabureaus in het algemeen, namelijk dat de geldstromen weinig transparant zijn en dat ze zouden worden gedomineerd door 'spreadsheet apparatsjiks' als planners en door media-inkopers. En over de samenwerking met de rijke schakering aan reclamebureaus, van old tot en met new school.
Schoonderbeek is een oudgediende in het mediavak. Hij was (veel) eerder mediaplanner bij Ogilvy & Mather, FHV BBDO en het voormalige reclamebureau Viegen Vergouw ten Hoopen/FCA. En planning director bij Publicis en het voormalige PPGH JWT, alvorens hij in 1999 Mindshare Nederland oprichtte. Hij is medeoprichter van de AMMA's media-awards van de MWG, die net hun 10-jarig bestaan hebben gevierd.

"Mindshare moest vooral vanuit de strategiegedachte worden opgezet en minder met de focus op inkoop", vertelde hij in Adformatie. Voor de media-inkoop is internationaal GroupM opgericht, dat ook in Nederland een vestiging heeft. En ook onderdeel uitmaakt van WPP, 's werelds grootste onderneming op het gebied van commerciële communicatie. Grote mediabureaus als die van Ton Schoonderbeek worden nog wel eens een gebrek aan transparantie verweten. Zijn reactie: "Dat gevoel zal altijd blijven omdat er zoveel geld in media omgaat".
Dat mediabureaus voortdurend worden uitgeknepen door adverteerders spreekt hij tegen. Mindshare in ieder geval niet. "Je moet het niet hebben over ónze kosten, maar over het toevoegen van waarde. Als je het daarover hebt, is het gesprek met de klant heel anders."