Maandag 6 juni 2011: Goos Eilander op het Kistje van NIKS .



Goos Eilander, een leven van observeren, kwantificeren en inspireren.


Sinds 1990 leidt Goos Eilander Trendbox, inmiddels uitgegroeid tot bureau voor strategisch onderzoek en positioneringvraagstukken. Hier krijgt menige trend een gedegen kwantitatieve uitwerking - steeds op Europees niveau.
Het bureau specialiseert zich in fijnmazige metingen van consumentengedrag door middel van onder andere het onderzoek Life & Living, dat in inmiddels 52 landen ter wereld wordt gehouden. De optimale consumentenkennis wordt vooral ingeschakeld bij het zoeken naar de beste positionering van merken op consumentenbehoeften in het unieke onderzoeksmodel BrandneXt.

Goos staat hoog genoteerd op de lijst beste Marketing Adviseurs van Nederland 2010 van het Tijdschrift voor Marketing. Hij adviseerde niet voor niets al ruim 500 bedrijven en instellingen, uiteenlopend van momenteel Productschap voor Wijn, Unilever, SCA Mölnlycke, H.J. Heinz, Sara Lee Douwe Egberts, VSM Geneesmiddelen tot NOC*NSF, KNVB, Rode Kruis, Sanoma, Ansell, ASR Nederland en D-Reizen.

Begonnen in 1969 als documentalist bij Honig Merkartikelen B.V. (nu onderdeel CSM) fungeerde Goos daar tussen 1971 en 1978 als projectleider marktonderzoek. Begin 1978 stapte hij over naar Inter/View (nu Synovate), waar hij in 1979 adjunct-directeur werd en in 1981 directeur/mede-eigenaar.
Inmiddels is Goos een veelgevraagd spreker en geeft met grote regelmaat lezingen en workshops over Ook is hij succesvol auteur van vele publicaties, waaronder 'Naar 2020, een tijdreis door trends', geschreven samen met Roland van Kralingen, 'Eurobrands', 'Focus on Food trends' en sinds kort Dossier Supertrends.



Met coauteurs Carl Rohde en Norbert Mirani worden hierin nieuwe trends beschreven en meer. Na het signaleren van de trends begint het openbaren van de diverse betekenislagen die erin schuilgaan, het openbaren van de betekenislagen ervan en tenslotte de belangrijkste fase van professioneel trendwatchen: het analyseren van de trend op toekomst en potentie.

Op het Kistje van Niks zal hij een tipje van de sluier oplichten die hangt over de boeiende wereld van strategisch marktonderzoek, consumententrends en consumentengedrag.