Maandag 2 mei 2011: Diederik Habbema op het Kistje van NIKS .




"Heerlijk, dat is voorbij", zegt-ie. "Die stress, dat gedoe met klanten, altijd aan een buitenlandse baas verantwoording af te moeten leggen. Ik doe nu iets veel leukers, ik zit in de koffie." Aldus oud-reclameman Diederik Habbema (59). En oud-vakbladuitgever ook, want hij werkte ooit bij Bugamor nog samen met het illustere trio Laverman-Van Buuren-Van Staal. En nu runt de broer van Cox en regisseur Eddy twee succesvolle Koffie Salons in Amsterdam, binnenkort drie.

Op de bijeenkomst van Niks zal Habbema ingaan op zijn nieuwste carrièrewending, maar nu eindelijk eentje waardoor hij werk en vrije tijd goed in balans heeft. "Oude reclamevrienden zie ik wegkwijnen op een zonnig eiland, ik wilde iets anders met mijn leven".
Habbema, ooit van actiemarketingbureau Kern, Habbema, Yap en tot drie jaar geleden nog interim-directeur bij Leo Burnett, stuurt geen reclamemakers meer aan, maar barrista's. "Jammer dat dat in Nederland nog geen vak is, zoals in Italië". In Adformatie noemde Habbema zijn salons nog de 'TBWA van de koffie', vanwege het Italiaanse topmerk Buscaglioni dat hij er serveert. Niets automatische koffiemachines, alles gaat handmatig, dus moet elke dag alles zorgvuldig worden schoongemaakt.
Zijn sfeervolle salons halen de koffieprijzen binnen als waren het SAN Accenten, maar de media raakten pas echt geïnteresseerd in de Koffie Salon toen Diederik gratis draadloos internet (wifi) afschafte. Alleen een krantje lezen op de iPad mag er nog. "We zijn geen café en al helemaal geen kantoor", klonk het streng.
Habbema had geen trek meer in de 'natte horeca' waarin hij vroeger, naast zijn reclameleven, actief in was (onder meer Luxembourg, destijds verkocht aan 'de' Kooistra, Lexington en l'Entree). Geen alcoholica meer, geen gedoe over wel of niet roken, geen prijsconcurrentie. "Voor een goede koffie loopt men tegenwoordig om, net als voor een goed glas wijn", weet hij. "En die voorliefde voor de betere koffie hebben we uiteindelijk te danken aan Senseo, gevolgd door Nespresso", is de theorie van Habbema, die nog steeds smult van de marges die hij weet te maken. En alweer denkt aan nieuwe vestigingen, onder meer in Haarlem.