Maandag 4 april 2011: Theo van Vugt op het Kistje van NIKS .




"Het blad dreigt sleets te worden." Aldus kopte de Volkskrant eind vorig jaar een interview met Theo van Vugt (49), als kersverse hoofdredacteur van weekblad Adformatie (en site). "En dat moet veranderen," vulde de tekst aan over het 'sterke merk'.
Van Vugt heeft een dubbelfunctie, want leidde al Adformatie-zus en maandblad Tijdschrift voor Marketing en TvM-site Molblog.


Op de bijeenkomst van Niks zal Van Vugt ingaan op de positie van en uitzichten voor een vakblad in een onlinewereld, waarin nieuws je niet langer wekelijks in de brievenbus op papier bereikt. En hoe moet het in het internettijdperk met het business model dat Adformatie bijna vanaf de oprichting goud geld heeft opgeleverd: controlled circulation. Is overgang naar een betaald model nog haalbaar, nu zoveel vaknieuws gratis verkrijgbaar is online?

Van Vugt, opvolger van de naar het FD in een commerciële functie overgestapte Léon Bouwman, is van origine historicus. Maar hij heeft altijd in de journalistiek gewerkt. Ooit begonnen bij Elsevier, daarna Quote (onder Jort Kelder), Adformatie, toen een verrassende overstap naar de afdeling voorlichting van Unilever, maar daarna weer snel terug de vakbladjournalistiek in, weer bij Adformatie. Om vandaar uit over te stappen naar Tijdschrift voor Marketing, als hoofdredacteur.

Waarom kapitein op twee verschillende schepen, vroeg Sanoma hem na zijn benoeming. Van Vugt toen: "Adformatie en TvM zijn onderdeel van Kluwer. We zitten op dezelfde plek en vissen qua commerciële kansen in dezelfde vijver. Redactioneel is TvM echt marketing en Adformatie echt marketingcommunicatie. Ik ken de twee werelden en denk dat we naar de markt toe wel een goede combi zijn. En anderen vonden dat kennelijk ook."

Over mogelijke veranderingen in Adformatie zei Van Vugt in de Volkskrant nog: "Met een kleine redactie wordt hard gewerkt, de inzet is groot. Maar ik krijg ook te horen dat de formule moet worden aangescherpt. Het moet weer knetteren van creativiteit. Zwart met geel is een bekend merk, maar dat moet geen blok aan je been zijn. Tekst domineert nu, er mag wel meer beeld bij." Over nieuws zei hij tegen Sanoma: "We moeten alles op internet gooien. Achtergrond is voor het blad." En: "Online mag het nog wel wat levendiger en actueler. Daar gaan we handen en voeten aan geven. Het gaat niet meer om alleen het blad, maar om het platform."