Maandag 4 oktober 2010: Op het Kistje van NIKS staat Meindert van den Heuvel.



Reclame begint met een goed idee.

Dan komt de rest vanzelf.


De mythe van de nieuwe media is een van de twee hoofdthema's van Meindert van den Heuvel (1986), voorheen reclameman, want oud opperbaas bij Y&R Nederland. Voorheen ook accountant bij Arthur Anderseon. En nu, sinds 2009, exploitant van een traditioneel medium, reclamemasten langs 's lands snelwegen. Van den Heuvel is algemeen directeur van het Interbest dat ook de giga mast naast de NIKS-locatie De Nieuwe Afspraak exploiteert. En nog eens 90 masten.

Hij legt graag uit waarom het nog goed zit met de traditionele media en waarom de vorige spreker bij NIKS, Jan Driessen van Aegon en de BVA, een te optimistisch beeld schetste van de groeiperspectieven van veel nieuwe media. Die trouwens allang niet meer zo nieuw zijn. Alleen de allergrootste internationale partijen verdienen nog wat geld, de rest dreigt om te vallen of lijdt financiële armoede. Is zijn overtuiging. "Die nieuwe media, die sociale netwerken worden enorm gehypt," zegt hij. En we hebben in het verleden gezien dat hypes meestal niet goed aflopen (zijn woorden). 

Van den Heuvel's tweede thema gaat over hemzelf en vooral over de activiteiten van Interbest. En die zijn, net als de spreker zelf, anders-dan-anders. Hij vindt reclamemaken voor zichzelf leuker dan voor anderen, zegt-ie eerlijk. En dat doet de succesvolle hardloper, zeiler en roeier (deed ooit mee met drie WK's), met verschillende originele activiteiten.

Zo trok zijn Snelweg Memory-project, met inschakeling van de masten, de aandacht van adverteerders. En sloot Interbest een deal met TomTom, zodat de exploitant precies weet wat er onder bij de reclamemasten gebeurt met het autoverkeer. Hoe hard ze gaan, hoe vaak ze stilstaan. En nog meer. Big Brother is watching you all. Interessant voor adverteerders natuurlijk. 

Van den Heuvel vertelt ook over zijn nauwe samenwerking met collega oud-reclameman en succes-auteur Kluun, als voorzitter van de jury van de Six Word Stories. Over de wedstrijden voor het publiek en voor copywriters in de reclame."Iets kort zien en onthouden, daarom draait het bij ons," zegt hij. Daarom werden die wedstrijden bedacht, om de boodschap erin te rammen dat je op die masten veel kunt zeggen. Zonder veel woorden.

Maar ook vertelt de Interbestbaas graag over zijn oplossing voor het probleem van al dat dure doek, die duizenden vierkante meters die jaarlijks overbodig worden, na hun goede dienst te hebben verricht. Door ze op een hoogst originele manier te recyclen. En ook dat trekt weer de aandacht. "Reclame begint met een goed idee. Dan komt de rest vanzelf," aldus Van den Heuvel.