Maandag 3 mei 2010 op het Kistje van NIKS:

Retailspecialist Dave Janssen van Channel Panel Retailconsultants.


Dave Janssen heeft een omineus thema:

"Retail, een doemscenario. Binnen 15 jaar is de shake out een lawine!"


Ik weet niet of Dave nog weet dat ik hem ontmoette toen hij een jong en veelbelovend 'centraal inkoper' van parfumerieën was bij de Hema. Daar begon de carrière van Dave Janssen als de latere retailspecialist, om het woord 'goeroe' maar niet te gebruiken. Na zijn mooie jaren bij de Hema (waar hij overigens later nog eens terugkwam, maar nu als lid van het management team voor formulebeleid, promotion/reclame, instore) volgden er nieuwe stappen in zijn loopbaan, maar steeds opnieuw in het grootwinkelbedrijf. Marks & Spencer, SHV of liever gezegd de Makro, om er een paar te noemen. Om vervolgens zijn eigen weg te zoeken als retailconsultant, wat uiteindelijk leidde tot de formatie (en het partnership) van Channel Panel Retail Consultants. Ook op andere terreinen was Dave heel actief. Zo was hij bestuurslid van het GVR, was hij oprichter/voorzitter van de Stichting Retailjaarprijs en zat hij nogal vaak in allerlei jury's.

"Rijke mensen zijn arme mensen met geld" zei Dave een aantal jaren geleden in Intermediair, met een frivole variant op de oude winkelwijsheid die zegt dat arme mensen lage prijzen nodig hebben maar dat de rijken er gek op zijn. Er gaat niets boven korting: "Voordeel kopen is een belevenis op zich". Is er eigenlijk veel veranderd sindsdien? Pas weer wees onderzoek uit dat (prijs)acties voor een belangrijk deel het succes in de supermarktwereld bepalen. "Twee voor de prijs van één" was daarbij de onbetwiste koploper.

Is Dave Janssen te somber als hij een ware shake out in de retail ziet komen? Dave gaat het doemscenario voor de shake out van de retail aan ons toelichten en aantonen dat het niet zomaar een loos alarm is.
Natuurlijk hoeft niemand van de aanwezige NIKS-genootschappers voetstoots van Dave aan te nemen dat zijn visie straks resulteert in die harde waarheid. Hij staat open voor vragen. Graag zelfs. Een andere mening of een afwijkend inzicht uitspreken mag ook.

Heeft Dave onze NIKS-nestor en retail-kompaan Rob Benjamens* - die het absoluut niet kan maken om deze NIKS-bijeenkomst te missen - volledig aan zijn zijde? Of zijn er, al is het maar graduele, verschillen in hun visie op de ontwikkeling van de retailmarkt in Nederland en daarbuiten? Welke rol spelen de A-merken in dit scenario?


Niet alleen Rob Benjamens wil het verhaal van Dave Janssen niet missen. Jij toch ook niet? Reden genoeg om op maandag 3 mei zeker weer bij NIKS te zijn.
Zoals altijd vanaf 17.00 uur in Brasserie DNA (De Nieuwe Afspraak) aan de Wenckebachweg 180 in Amsterdam. Nog makkelijk en gratis parkeren ook.
Op het DNA-terrein, of anders op het parkeerterrein aan de overkant (maar let op, niet aan de straatkant want daar wordt soms heftig bekeurd).