Nee, niet maandag 5 april, maar maandag 12 april 2010:
op het Kistje van NIKS tekstvirtuoos Ron Meijer.


Ron Meijer, creatief directeur / partner van Imagine.

Ron Meijer is een gelouterd reclameman. Tekstschrijver, maar meer dan dat.
Ron loopt al zo'n veertig jaar mee in het reclame-/communicatievak.

Ron begon zijn reclamecarrière in 1970 als junior copywriter bij Young & Rubicam. (Later zei hij daarover nog: "Als iemand mij reclameteksten heeft leren schrijven, dan was het wel Rob Tania"). Bij Y&R leerde hij het vak. In 1973 verhuisde hij als copywriter naar McCann-Erickson. Van 1976 tot 1980 vormde hij, samen met Henny van Varik, de creatieve directie van FCB. Toen werd het tijd voor een eigen bureau. Van 1980 tot 1993 had hij samen met Peter Akkerman en diezelfde Henny van Varik het bureau AMV. In 1993 maakte hij een doorstart met 'Imagine' waar hij tot op de dag van vandaag creatief directeur en partner is In zijn 'prijzenkast' zit een behoorlijk aantal ADCN Lampen, Effies, Accenten en Magneten. Naast zijn dagelijkse werk was Ron bestuurslid van de ADCN, van de VEA en van SIRE, ADCN Jurylid (en 2x voorzitter Jury van 10), Jurylid in Cannes, en, oh ja, ook nog een tijdje docent aan de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten.


Is de reclame weer terug bij af?

In Mad Men, die prachtige Amerikaanse serie over een Amerikaans reclamebureau, kun je zien hoe de reclame was in de jaren zestig. Tot Bernbach. Met de fameuze Bill Bernbach
(ja die van de 'Think small' campagne voor de VW-kever) kwam de creatieve revolutie. Reclame ging meer verleiden, maar minder liegen, werd speelser, intelligenter, creatiever. Reclame werd een vak met uitdaging.

Sinds de opkomst van 'de commerciëlen' met Big Brother-achtige programma's, kwam televisie, en daarmee tv-reclame, in de ban van de Kinkerstraat. Het werk werd platter, simpeler, harder. En dat is veel van de (tv-) reclame nog steeds. Ondertussen zochten jonge creatieven hun heil in advertenties die het goed doen in 'Archive'. Copyloze rebusjes die, zelfs als je in de reclame werkt, wel erg veel van de goede wil vragen. Laat staan dat ze daarbuiten begrepen worden. Gelukkig laten de aantrekkende kijkcijfers voor de publieke omroepen zien dat er nog hoop is.

Intelligente reclame, kan het nog/mag het nog? Of is alles manipulatie van de meute geworden? In zo'n vijftig jaar hebben we dus de rise and fall van good advertising meegemaakt. Is er een wedergeboorte mogelijk?

Zou het nog kunnen? Volwassen, geloofwaardige reclame voor volwassen consumenten. Reclame die respecteert, stijl heeft en overtuigt. Ron Meijer gelooft van wel. Alleszins de moeite waard om zijn visie te horen en te delen.


Nu in de agenda dus: maandag 1
2 april, vanaf 17.00 uur: DNA - de Nieuwe Afspraak - NIKS - Wenckebachweg 180 - Amsterdam. Waar je nog makkelijk en ook gratis kunt parkeren.

Op het DNA-terrein, of anders op het parkeerterrein aan de overkant. (Maar, let op, niet aan de straatkant gaan staan, daar wordt bekeurd.)