Maandag 1 maart 2010 op het kistje van Niks:

Sanoma(n) Auke Visser


"Ontlezing? Wat is dat? Een fabel!"


Auke Visser. Wie kent hem niet...  Drukinkt stroomt door zijn aderen en hij eet bijna leesvoer. Zojuist heeft hij, na bijna 40 jaar, afscheid genomen van Sanoma waar hij de laatste 5 jaar CEO was van de mannenbladentak Sanoma Men's Magazines.

Een lang werkzaam leven tussen de boeken en tijdschriften van eerst de katholieke Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven en later (overgenomen door) het Finse Sanoma. De oude vertrouwde, en winstgevende VNU Tijdschriftengroep bestaat niet meer en de Finnen zwaaien er nu de scepter. 

Alle denkbare functies binnen het specialisme tijdschriften en inmiddels ook internet deed de geboren Deventenaar. We noemen er een paar: bladmanager en uitgever De Geïllustreerde Pers, directeur Admedia, ceo van het eerder genoemde Sanoma Mens's Magazines en nog altijd zeer actief binnen het Nederlands Uitgevers Verbond.

Auke zag heel veel tijdschriften komen en een enkele gaan. We noemen er slechts een paar uit een heel lange rij: Avenue, Margriet, Adventure Magazine, Revu, Viva, Playboy, Panorama, Autoweek.

Hij is een heftig bestrijder van de onjuiste opvatting dat Nederland niet meer leest en zal deze fabel kort, krachtig en duidelijk uit de wereld helpen.

En als baas van een uitgeverij van mannenbladen, binnen een Sanoma bastion van enorm veel vrouwenbladen met o.a. Libelle en Margriet, leerde hij dat mannen en vrouwen beslist anders zijn, anders media consumeren, anders denken, doen en lezen. Dat bleek een eyeopener voor veel marketeers. 

Het Nederlandse medialandschap heeft de laatste 10 jaar internet als nieuw medium sterk zien opkomen. Auke heeft voor Sanoma daar stevig op ingezet met een aantal drukbezochte websites zoals o.a. Autoweek.nl. Alle drogredenen omtrent crossmediaal uitgeven kan hij met één click wegnemen. 

Door nieuwe kostenverlagende technische productiemogelijkheden is het mogelijk geworden een niet aflatende stroom nieuwe titels als extra brandstof op de markt te brengen. 

Recht door zee neemt deze bladenmaker en merkartikelenbouwer geen blad voor de mond. Want een tijdschrift is een A-merkartikel met elke verschijning weer een andere inhoud. Natuurlijk wel binnen een vaste formule. Welke A-merken doen dat na? De sterke tijdschriftentitels maken als sterke merken iedere maand of week, met een nieuwe inhoud, weer het verwachtingspatroon van miljoenen lezers waar.


Wie wil niet een maximaal 15 minuten durende gratis tijdschriftenleergang bijwonen? Dat wil je toch niet missen?
Nu in de agenda dus: maandag 1 maart, vanaf 17.00 uur: DNA - de Nieuwe Afspraak - NIKS - Wenckebachweg 180 - Amsterdam. Waar je nog makkelijk en ook gratis kunt parkeren.