1 februari 2010 op het kistje van Niks:

Jan Bennink (Hengelo 1964)


Copywriter Jan Bennink over zijn
nieuwe liefde: de Publieke Omroep..

Hij maakte zo'n mooie carrière als tekstschrijver in de reclame. Na zijn stage in 1991 bij FHV/BBDO kreeg hij zijn eerste job als copywriter bij Promotional Campaign, een dochter van Ogilvy & Mather. Na drie jaar een verkaste hij naar Imagine (weer voor drie jaar).
Hij maakte een uitstapje van een jaar naar Publicis en ging weer terug naar zijn geliefde Imagine. Na een jaar of zeven was de magie daar wel over en vertrok hij als Creatief Directeur naar Grey. Van 2007 tot op heden is hij copywriter maar ook partner van BBC: Bennink Bicker Caarten bv.
In de afgelopen bijna 20 jaar vergaarde hij een indrukwekkend 'prijzenlijstje'. Een zilveren lamp bij de ADCN (maar ook nog 5 nominaties), zes SAN-Accenten (+ 25 nominaties), een bronzen Effie (+ nog een nominatie), een Esprix en een Magneet.

Tja en dan...
En dan raak je gefascineerd door zoiets als 'Geen Stijl'. Dan doe je mee met het plan om Geen Stijl ook naar tv te vertalen, om die Gooise omroepzuilen eens te laten zien dat het ook anders kan. Kortom, dan ga je meewerken aan de campagne om tenminste 50.000 leden te werven, een omroeplicentie te verkrijgen en een heuse publieke-omroepvereniging te worden. Gelukt!
Op 4 november 2009 trad PowNed toe tot het Nederlandse omroepbestel. De afkorting staat 'geenstijlachtig' voor Publieke Omroep Weldenkend Nederland En Dergelijke.
Over de uitspraak van die naam Powned bestaan nogal wat misverstanden. Powned heeft in computertaal ongeveer dezelfde betekenis als 'owned' (zoiets als de beste, een uiting van triomf). Met haar programma's wil PowNed een paar nieuwe dingen presenteren;


- introductie van een eerlijk en gebalanceerd actualiteitenprogramma
- brengen van Nederlands drama zonder boodschap, maar ook
- bevordering van beschaafd bloot en
- call-tv met reaguurders.


Tja, zo gaat het dan: Geen Stijl oprichter Dominique Weesie is voorzitter en Jan Bennink is secretaris van een nieuwe omroepzuil. Zo wordt zo'n snelle reclamejongen, zo'n Tukker van vroeger, toch weer een echte omroepbons. Als dat maar goed gaat... Jan Bennink heeft ons in een kwartiertje heel wat uit te leggen.


Dat wil je toch niet missen? Reden genoeg om op maandag 1 februari zeker weer bij NIKS te zijn. Zoals altijd vanaf 17.00 uur in Brasserie DNA (De Nieuwe Afspraak) aan de Wenckebachweg 180 in Amsterdam (A10 - S111-Amstel Business Park).
Nog makkelijk en gratis parkeren ook.