2 november 2009 op het Kistje van Niks:

Dolf Hell, journalist - schrijver - verzamelaar en

 NIKS-Genootschapper van het eerste uur.


'A hell of a writer' over zijn muzikale verleidingen.


'A hell of a writer' - dat was de titel van het luisterrijke liber amicorum dat Dolf Hell op 12 november 1998 kreeg aangeboden bij zijn VUT-afscheid als adjunct-hoofdredacteur van 'zijn' Adformatie. Dat afscheid vond plaats in het Betty Asfalt Complex. Sommigen onder ons herinneren zich die plek nog als het theater Tingel Tangel (van Sieto Hoving).

Logisch eigenlijk dat de vernissage van zijn (*) boek 'De Muzikale Verleiding' - Nederlandse reclame op 45 toeren - op 22 september jl., zich afspeelde in datzelfde Betty Asfalt Complex. En opnieuw was het daar overvol.

Dolf is altijd meer dan gewoon journalist geweest. Uit zijn encyclopedische kennis, zijn fotografisch geheugen, zijn vergaande, diepgravende en warme belangstelling voor bijna alles wat ook maar iets met reclame van doen heeft, vloeit - naar ik vermoed - ook zijn fanatieke verzamelwoede voort. Dolf verzamelt zo ongeveer alles wat gedrukt is en meer, van affiches tot stripboekjes tot ook die buigzame, slappe grammofoonplaatjes, ook wel flexiplaatjes genoemd, en de op karton 'gedrukte' variant.

(*) Samen met stripletteraar en collega-verzamelaar Frits Jonker en met medewerking van het ReclameArsenaal werkte Dolf een paar jaar lang aan de totstandkoming van dit verrukkelijke stuk reclamegeschiedenis. 
Grote en bekende merken als Citroën, Kodak, Nescafé, Heineken, Amstel, Calvé, KLM, Chocomel - en ga zo maar door - gebruikten die plaatjes als een heel goedkoop of helemaal gratis 'weggevertje'. Vrijwel alle bekende Nederlands schrijvers en artiesten werkten wel eens of meerdere malen mee aan een van die reclameplaatjes. Van Annie M.G. Schmidt tot Jules de Corte, van Koot en Bie tot Frans Halsema en André van Duin, van Ramses Shaffy tot Adèle Bloemendaal, Max Woiski en Eddy Christiani, allemaal hebben ze wel zo'n vaak niet al te best betaalde 'schnabbel' op hun naam. 



De overrompelende publiciteit in dag- en omroepbladen, op tv en radio heeft ook Dolf nogal overvallen, maar hij blijft eenvoudig en komt toch gewoon naar NIKS (voor zijn kopstootje).

Dolf is zelfs zo aardig om alle aanwezige NIKS-Genootschappers dit boek, compleet met de bijbehorende twee cd's - alleen tegen contante betaling - een door hem persoonlijk gesigneerd exemplaar aan te bieden voor de speciale prijs van NIKS: € 25,-  (boekhandelprijs € 39,90).

Redenen genoeg om Dolf Hell, ditmaal als DJ van NIKS absoluut niet te willen missen. Graag tot ziens op maandag 2 november, zoals altijd weer vanaf 17.00 uur bij DNA - De Nieuwe Afspraak aan de Wenckebachweg 180.