5 oktober 2009 op het kistje van Niks:

Ingmar de Lange



De wereld verandert, merken moeten

  mee: de les van de brand-utility.


Wat moeten merken met communities? Merken willen graag onderdeel worden van het dagelijks leven van de consument. Maar merken leven te vaak in hun eigen wereld, waardoor ze er niet in slagen de door te dringen tot de consument. Merken moeten accepteren dat hun toekomstige rol die van facilitator is. Consumenten doen hun eigen dingen en merken mogen hier een beperkte rol in spelen. 

Op het Kistje van NIKS geeft Ingmar de Lange zijn visie over hoe een merk een community kan begrijpen.

De basis is voor hem de gedachte dat een promotie op een behoefte moet inspelen en een product moet kunnen communiceren. Ofwel, er ontstaat een overlap tussen beide. Een product wordt een beetje een promotie en een promotie een beetje een product. In het midden gebeurt iets interessants: concepten die zowel nuttig als opvallend zijn. Een brand-utility is hier een voorbeeld van: een communicatieboodschap vermomt in een handige - online - dienst.


Ingmar heeft zich gespecialiseerd in de frisse kant van marketing en communicatie. Gedreven door het gevoel dat merken beter, mooier, authentieker en scherper kunnen zijn. Als ze zich maar verdiepen in de essentie van vandaag. Tegelijkertijd is hij vertrouwd met de fundamentele principes van marketingstrategie.


Ingmar was vanaf 1998 managing-partner van Beyond the Line / BrandBuzz (WPP). Hij richtte in 2003 het bureau Mountview op.

 
Sinds augustus 2009 is Ingmar hoofd-marketing bij Hyves. Regelmatig deelt hij observaties op zijn weblog www.frislicht.com


Weer (niet) NIKS op maandag 5 oktober: community listening bij D.N.A (De Nieuwe Afspraak). Vanaf 17.00 uur. Je bent er toch weer bij?