7 september 2009 op het kistje van Niks:

Manfred Bik / reclamecolumnist:


"Te veel reclame is gewoon lelijk!"


"U vindt het misschien een rare mening van een verstokt reclameman, maar teveel reclame is gewoon lelijk, zeker op een plek die van zichzelf het aanzien waard is", aldus Manfred Bik in zijn recente column (14 augustus) op BNR, in zijn (idealistische) strijd tegen de alsmaar toenemende reclamevervuiling op steigerdoeken, videowalls, winkelgevels en zo meer. Tegen de LasVegasiëring van de Amsterdamse binnenstad, zo noemt hij het.

Manfred schuwt de kritische benadering zeker niet in zijn wekelijkse column op BNR, waar hij begin dit jaar de opvolger werd van Eugène Roorda (die eerder trouwens ook op het Kistje van NIKS stond). 
Dat deed hij trouwens nooit in zijn rijke en veelzijdige carrière in de reclame. 

Hij was manusje-van-alles, copywriter, maar ook art director en creative director; hij wérd strateeg en 'brand & businessconsultant'. Zit nu al weer een aantal jaren als Strategy Director bij DDB. Manfred werkte in diverse functies bij bureaus als GGK, TBWA, Euro RSCG, werkte free lance, was gastdocent bij de VEA Conceptcursus C2O. Zat ook nog een paar jaar als Hoofd Marketingcommunicatie aan de klantenkant bij Robeco. Oh ja, al weer wat langer geleden, 1993, had hij - samen met Marcel de Jonge en Henny van Varik - zijn eigen bureau met de wonderlijke naam: "In Memoriam van Speyk". Tja, die wonderlijke naam bleek een omen. In 1996 werd het bureau 'opgeblazen'. Einde bureau van Speyk.

Reclamemensen en zeker ook gerenommeerde creatieven gaat het doorgaans best goed, om niet te zeggen hééél goed. Toch was dát de periode dat het Manfred een poosje helemaal niet zo goed ging, om het maar eufemistisch uit te drukken.
Hij was zelfs een tijdje dakloos. Maar zie wat reclametalent en creativiteit dan kunnen betekenen. Een opvallende fax-actie leverde hem niet alleen behoorlijk wat 'free publicity' op maar ook een riant appartement in de Leidsestraat in zijn geliefde Amsterdam. Ik weet eigenlijk niet of die actie (35 reacties op 65 verzonden faxen) hem nog een Effie heeft opgeleverd, maar impactvol en succesvol was het zeker.


Die Manfred Bik, reclameman in hart en nieren, die Manfred Bik dus staat op maandag 7 september bij DNA (zoals de ons vertrouwde Brasserie De Afspraak nu heet) op het Kistje van NIKS.

Mis zijn spannende gesproken column voor het NIKS-Genootschap niet en zet die 'Afspraak' (vanaf 17.00 uur) dus nu in je agenda.