Niet niks, zo'n uitspraak als deze:


"Over bekroonde buitenreclame wil ik het niet hebben. Goede affiches winnen nooit wat. Bekroningen voor buitenreclame gaan altijd naar 'one shots'. Vlaggetjes in hondendroldingen."

 



Buitenreclame = JCDecaux / JCDecaux = Bart de Vries.

Slimme jongen hoor, die Bart de Vries. Een doorzetter ook, die niet ophield na Nima A en B, maar ook nog even Nima C deed. Na een uitstapje van ruim een jaar als account director naar een reclamebureau (Van Walbeek Etcetera) kwam hij eind 1998 weer terug bij JCDecaux (of was het toen nog Publex?); nu als commercieel directeur, nadat hij er ooit eerder was vertrokken als Sales & Marketing director. Niet alleen een doorzetter dus, maar ook een blijver, want nu, 10 jaar later, zit hij er nog.

JCDecaux is begonnen in de jaren zestig van de vorige eeuw als plakbedrijf op de Franse Route National. Intussen is JCDecaux wereldmarktleider op het gebied van (reclamedragend) stadsmeubilair met abri's en mupi's in meer dan 3300 steden over de gehele aardbol. In Nederland is JCDecaux zichtbaar in 56 steden. JCDecaux beschikt over meer dan 100 Outdoor Impact®Onderzoeken die het effect van buitenreclame inzichtelijk maken. JCDecaux is ook innovatief en duurzaam. Zo krijgt de Utrechtsestraat in Amsterdam als eerste straat in Nederland door Decaux abri's die volledig draaien op zonne-energie (de Utrechtsestraat is benoemd tot Klimaatstraat).

Bart de Vries: "Buitenreclame is bij uitstek een 'crisismedium'. Bovendien is buitenreclame als geen ander medium in te zetten als actiemedium." Bart legt het ons allemaal uit. En als het hem allemaal lukt in het hem toegemeten kwartiertje vertelt hij ons misschien ook nog wat interessante wetenswaardigheden over dat sympathieke 'witte fietsen'-project in Parijs: fietsen die je ergens in Parijs oppikt en ergens anders weer neerzet; dat zijn fietsen die geleverd en onderhouden worden door JCDecaux.


Bart de Vries vertelt ons in ongeveer een kwartiertje over de vele facetten van en zijn ervaringen in de wereld van de buitenreclame. Wie wil dat nou missen? En, als het op maandag 6 juli dan ook echt ook nog een beetje zomerachtig weer is, dan gebruiken we het biertje of het wijntje vooraf indachtig het onderwerp van zijn verhaal ook buiten: op het terras van De Afspraak.  

Maandag 6 juli, vanaf 17.00 uur. WELKOM!