Stom hè, ik vind het gewoon lekker... 

 


Gevleugelde woorden uit de tv-commercial 'Petje Pitamientje' voor Calvé Pindakaas, uit 1967. Geregisseerd door Hans van Rijs. Nummer 2 op de ranglijst van de Top 40 Nederlandse tv-commercials aller tijden in Nederland.


Wie weet het nog? De instelling van de SUR (Stichting tot Uitzending van Reclame) in 1965. SUR werd al gauw STER en in 1967 was er dan eindelijk ook tv-reclame in Nederland. Hans van Rijs was erbij, vanaf het eerste begin.
In 2007, terugkijkend op 40 jaar STER zei van Rijs:
(zomaar een enkel citaat) 

"In de beginjaren moest iedereen wennen. Het was een tijd van pionieren. Reclamemakers hadden geen verstand van filmen en filmmakers geen verstand van reclame. Niemand had er een bal verstand van, maar dan ook werkelijk hélemáál níemand. Er kwamen buitenlanders, Amerikanen, Engelsen, die werkten met grote bureaus. 
Als je een beetje brutaal was, dan was je al gauw tv-producer. En dat was ik.
Humor speelde geen rol, reclame was truttig, spruitjesachtig. In tegenstelling tot nu wilden bekende acteurs er zelfs helemaal niets mee te maken hebben. Als je vroeger zei dat je in de reclame zat stond je op feestjes alleen. Reclame was de stinkende adem van de consumptiemaatschappij."
(einde citaat)


Hans van Rijs (die overigens zijn carrière begon op de 'Bewijsnummerafdeling' van een reclamebureau) heeft een nogal bijzondere reputatie opgebouwd. Vooral ook als regisseur van commercials waar de kijker wél plezier aan beleefde. Of het nu Petje Pitamientje was of die 'geaffecteerde' Peer Mascini, die door de door van Rijs geregisseerde Melkunie spotjes ('Bommetje', om er maar één te noemen) Reclameheld van de Eeuw werd. Beun de Haas, voor Bovag, met Maarten Spanjer, Cora van Mora, HAK, met Martine Bijl. Vaak deed hij niet alleen de regie maar ook de casting.


"Zomaar wat geinigs over leuke en bekende tv commercials"

Hans gaat gewoon lekker vrijuit vertellen uit zijn rijke ervaring. Hoe lastig het kan zijn om humoristische commercials ook echt leuk te laten zijn. Wat een beetje humor kan doen voor uiterst effectieve communicatie. Wat je allemaal meemaakt als je werkt met bekende acteurs. Hoe het staat met de creativiteit op de tv in 2009. Nou ja, dat soort dingen misschien. Jammer natuurlijk dat ook Verhalenverteller van Rijs maar tien minuten, zeg een kwartiertje heeft. 


Hans van Rijs neemt ons mee in zijn ervaringen. Wie wil dat nou missen?
De AFSPRAAK: maandag 8 juni, vanaf 17.00 uur: NIKS - Hans van Rijs.