(Ook dit is Hans van Dijk)


Er zijn nogal wat tekstschrijvers geweest die zeiden dat ze later nog eens een boek gingen schrijven. Hans van Dijk deed het ook echt. Geen roman, maar een door veel reclamevakbroeders zeer gewaardeerd vakboek. 
In Zapklare Brokken vertelt Hans je Alles wat je moet weten over reclame. 

Mijn persoonlijke aanbeveling: lees dat boek! 


Hans van Dijk, tekstschrijver. Een ouwe rot in het vak en één van de meest bekende (en veelbekroonde) tekstschrijvers in de Nederlandse reclame. In 1976 begon hij zijn loopbaan bij het toenmalige O&M (Ogilvy & Mather), het bureau van de legendarische David Ogilvy. Bart Kuiper hielp hem het vak te leren. Hij maakte er mooie campagnes. Voor Verkade, maar ook die historische BOVAG-campagne, Pickwick en heel veel Shell (helpt). Nog mooier werd het allemaal toen hij - als derde man - met Bart Kuiper en Jack Schouten het eigen bureau Kuiper & Schouten begon. Samen met Bart schreef hij een reeks van campagnes op zijn naam die reclamegeschiedenis maakten. HAK met Martine Bijl ('U moet de groenten van Hak hebben'), Mora (Cora van Mora), Duyvis ('En nou hoort ik dat er hier een fuif is'), ABN*AMRO ('De Bank') en vooral ook een hele reeks spraakmakende tv-commercials met Peer Mascini, die daardoor De Reclameheld van de Eeuw werd. Hans van Dijk creëerde een uitgebreide verzameling aan reclamevakprijzen, Gouden en Zilveren Lampen, Effies, Accenten en ga zo maar door.
Begin jaren '90 werd Kuiper & Schouten verkocht aan Lowe. In 2001 begon Hans weer opnieuw een eigen bureau: Skipintro: veel, maar niet uitsluitend internetcampagnes; ook 'gewone' (ouwerwetse) reclame dus.


"Ouwe lul in nieuwe wereld"

Op dat thema preludeert Hans ook over 'nieuwe media' die zo nieuw niet meer zijn. Zelf zei Hans: "... het aardige is misschien dat ik zolang in 'de oude wereld' heb rondgehangen dat ik er genoeg kijk op denk te hebben om een heel boek over reclame te schrijven". Dat liep dus uit op dat bovenvermelde "Zapklare Brokken", dat onmiddellijk na de verschijning in 2007 heel veel publiciteit genereerde.

Hans is nu alweer 12 jaar bezig in de nieuwe wereld. Een ouwe lul langzamerhand? Tja... maar toch leuk om te weten dat hij zeer onlangs voor klant Het Rijksmuseum opnieuw twee vakprijzen op zijn naam kon schrijven: Een Zilveren ADCN Lamp (interactief) en een Zilveren SpinAward, beide voor "For the Love of God" (voor het kunstwerk van Damien Hirst).


Zo'n ouwe lul in onze nieuwe wereld wil je toch niet missen?
De AFSPRAAK: maandag 11 mei, vanaf 17.00 uur: NIKS - Hans van Dijk.