Prijzen van koekenbakkers voor koekenbakkers.
Over de onzin van reclameprijzen.

"ADCN Lampen en andere reclamebekroningen...? ONZIN!"

Een nogal provocerende uitspraak, lijkt mij. Maar Edward van Tilburg wil op het Kistje van Niks graag komen uitleggen waarom... wat hij ermee bedoelt. Je verwacht het niet zo snel uit de mond van een 'creatief' die als tekstschrijver/conceptdenker zelf een reeks van die reclameprijzen incasseerde (*). Edward is een wat 'vreemde eend in de bijt' van reclametekstschrijvend Nederland. Na een jaar rechtenstudie in Leiden merkte hij dat een studie Nederlands (aan de VU in Amsterdam) toch veel leuker was. In 1990 begon hij zijn veelzijdige carrière 'in de reclame': copywriter bij Noordervliet & Winninghoff/Leo Burnett (5 jaar). Vervolgens zo'n twee jaar DMB&B. Gevolgd door ruim twee jaar Senior Copywriter bij Schaeffer - Wünsch - Has (S-W-H). Bij het fameuze TBWA\Campaign Company heette het Senior Copywriter/Creative Director (drie jaar en drie maanden).

Toen was het even genoeg. Samen met zijn vaste maatje, artdirector Lukas van de Ven en Michiel Vogels begon hij zijn eigen bureau: Centraal Station. Best leuk, best spannend ook, dat ondernemerschap in de reclame, maar ook, wat een gedoe! Na een jaar of vier bleek het toch niet het overweldigende succes en gaf het toch niet (meer) de bevrediging die hij ervan verwacht had. Dus werd het bureau verkocht, aan Lowe Worldwide; nog steeds met zijn maatje Lukas werkte hij daar vervolgens nog 1½ jaar als creatief team.
Er volgde een jaartje freelancen. En nu, sinds kort dan, is hij creatief directeur & partner van Roorda (dus toch weer dat ondernemerschap!)... ja, dat bureau van Eugène Roorda, die in september ook op het Kistje van NIKS stond met zijn boeiende verhaal over de Kogelharde spruiten van DIRK.

(*) Edward won vanaf 1992, steeds samen met Lukas van de Ven, opgeteld: 76 ADCN-nominaties, 5 Lampen (voor o.a. Nederlandse Spoorwegen, Essent en Insinger De Beaufort), 12 SAN-nominaties (Audi, Holland Casino), 2 Magneten (Delta Lloyd), 3 Magneet nominaties, 11 Eurobest nominaties, 1 Bronzen Leeuw (United Airlines), 8 Cannes-finalist nominaties (o.a. Gall&Gall), 2 Zilveren Brieven (nu Esprix) en 1 typediploma 10 vinger blindtypen (286 aanslagen per minuut).


Van koekenbakkers voor koekenbakkers. Edward legt het uit. In niet meer dan tien minuten, nou ja, een kwartiertje max. Dat mag je niet missen.
Noteer dus in je agenda Dé Afspraak: maandag 2 maart, vanaf 17.00 uur. Niet Niks!