"Schrijven is leuk. Werken aan merken van anderen is prachtig. Nog mooier en spannender is schrijven en werken aan je eigen merk, als zelfstandig ondernemer!"

‘Copywriter, dat is een zakenman die kan schrijven’ las hij in een Amerikaans vakblad. In 1979, Harold was een jaar of twintig, kwam zijn 25 jaar durende reclamecarrière - met veel prijswinnend werk - op gang. Via de Actie Schrijftalent vond hij een plaatsje bij DDB als junior tekstschrijver. Vervolgens werd het: copywriter bij Y&R, senior copywriter bij ARA, senior copywriter/partner bij Ogilvy & Mather, creatief directeur bij Publicis, creatief directeur/partner bij actiemarketingbureau Borremans & Ruseler, dat na een pijlsnelle start werd gekocht door Draft Worldwide.

Ook na zijn earn out periode bleef hij nog een paar jaar aan als groepsdirecteur van inmiddels ‘Lowe en Draft’. In 2004 werd het toch echt tijd om van zijn hobby ook zijn full time job te maken als ZZP-er. Als wijnschrijver, zal ik maar zeggen. Overigens publiceerde hij ook in zijn reclametijd als culinair journalist al jaren over culinaire zaken; in de toenmalige Haagse Post verscheen al eind jaren ‘80 van de vorige eeuw zijn eerste restaurantrecensie. Vanaf 1998 richtte hij zijn schrijverij steeds meer op zijn grote liefde: WIJN! (citaat: "Zijn grote kracht is dat Hamersma over rood, wit en rosé schrijft in gewone mensentaal. Begrijpelijk, met gevoel voor humor en positief.") Zijn motto luidt dan ook: "Over wijn moet je niet ingewikkeld doen, want het wordt gewoon door boeren gemaakt". Nu is hij - onder meer - al jaren wijnschrijver voor Het Parool, Elle Eten; met zijn maatje Ronald Hoeben vormt hij het Eetteam van HP/ De Tijd. Harold heeft intussen al een hele reeks van succesvolle wijnboeken op zijn naam staan, waaronder: De lekkerste chardonnay, De lekkerste rosé, De lekkerste sauvignon, Amsterdam in Rood, wit en Rosé.

Sinds 2005 werkt hij samen met Hubrecht Duijker aan de jaarlijkse Wijnalmanak; de editie 2007 werd met een oplage van 80000 exemplaren het best verkochte wijnboek van Nederland. Harold is ook geregeld te beluisteren op radio en televisie (om maar niet te spreken over zijn optreden in de quiz ‘Tien voor Taal’, waarin hij een paar weken geleden met zijn team nog van de Belgen won. Hij leidt wijnproeverijen, maar is ook regelmatig spreker, performer en dagvoorzitter. Vaak, maar niet altijd met wijn als onderwerp. Maar ook over allerlei andere thema’s als marketing, communicatie, teambuilding en leiderschap. En passant was hij ook medebedenker en initiatiefnemer van FoodTube.nl. Een erg druk bestaan heeft die Hamersma. Helemaal niet erg, zegt hij: "Ik doe precies wat ik leuk vind. en dan kun je veel aan. En leuk is nu eenmaal het begin van goed." Zo werd Hamersma van zakenman die kan schrijven de wijnschrijver die ook nog zakenman is.

Niks waardeert het dat Harold Hamersma zich, ondanks dat drukke bestaan, liet strikken om op het Kistje van NIKS zijn verhaal te vertellen. Jammer dat het niet meer dan een kwartiertje kan zijn. 


Dus, noteer in je agenda: maandag 2 februari - Harold Hamersma bij De Afspraak.

Niet NIKS!