NIKS® goes abroad. Op het Kistje van NIKS staat Robert Monas, de Nederlander die Canadees werd en nu weer in Amsterdam werkt voor het wereldmerk Tommy Hilfiger.



Robert startte zijn (reclame-)carrière ergens in de jaren zeventig op de reclame-afdeling van Randstad Uitzendbureau. Toen Randstad nog Randstad was, zal ik maar zeggen, werkte hij daar rechtstreeks onder de bezielende leiding van eigenaar Goldschmeding. Het waren mooie tijden. Onze emeritus reclameprofessor Giep Franzen nam hem vervolgens aan als jonge, (wellicht) veelbelovende AE bij FHV. Ook daar beleefde Robert Monas een prima tijd. Van zijn tijd bij het 'historische' bureau HVR herinnert hij zich naast de leuke klanten en collega's vooral nog de jaarlijkse zeilwedstrijd, een prachtig evenement waarmee HVR zich zelf goed op de kaart zette.

Zijn eerste stap als zelfstandig ondernemer (een soort 'me too'-operatie van SCAN) was minder glorieus, die periode slaan we maar over. En toen... (eind jaren tachtig van de vorige eeuw), toen raakte Robert heftig geïnteresseerd in Direct Sales Televisie. Hij zag het in de US; in Europa bestond het nog niet. In 1988 introduceerde hij het genre in Nederland. Hij investeerde zijn eigen geld in de eerste pan-Europese twee minuten commercial. Telemarketing en fulfillment bestonden nog niet, laat staan pan-Europees. Prachtige tijden.

Het is niet bekend hoeveel 'slachtoffers' kooptelevisie maakt. Over de doelgroep is weinig of niets bekend. "Marktonderzoek doen we niet. We schieten met hagel en kijken wat we weten te raken. Marketingdeskundigen kijken daar met dédain op neer, maar het werkt prima zo", aldus Robert Monas in 1997. Wie denkt dat alleen de zwakkeren onder ons de telefoon grijpen heeft het mis. Iedereen gaat voor de bijl. Naar verluidt bevindt zich onder de kopers zelfs een lid van het Koninklijk Huis dat op Soestdijk woont. De kijker, uit welke welstandsklasse dan ook, vindt blijkbaar geen tegengif tegen de verlokking die van de spotjes uitgaat. (Bron: NRC - september 1997)


Zijn eigen business werd consultancy. Mooie, wereldwijde klanten. Zo werkte hij voor Quantum en later voor concurrent TV Shop. De introductie van de eerste 30-minuten infomercial in Europa. Tegen alle (vooral bureau-) meningen in een groot succes. En toen was het op. Geen zin meer. Robert stapte op een vrachtboot en stapte er in Zuid Amerika pas weer af. Het jaartje eruit werd negen jaar. Hij woonde (en werkte soms) in Costa Rica, Montreal, Miami en op Vancouver Island. Werd toen ook maar Canadees.

En nu dan...? 2½ jaar geleden werd hem gevraagd om mee te helpen de marketing- en communicatieafdeling van Tommy Hilfiger op het wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam te structureren in de richting van een full service in-house agency; een modieuze 'zelfverzorger' dus. Inmiddels heeft hij daar ook marketingverantwoordelijkheid voor Children's wear, Bodywear en Karl Lagerfeld.

Ik stel me voor dat Robert ons een uitermate boeiend verhaal kan vertellen. Jammer dat hij daarvoor maar zo'n tien minuten, (nou ja, een kwartiertje mag ook) heeft.
Mis NIKS dus niet op maandag 3 november.