Strating? Die was toch allang gestopt, in het buitenland, aan het rentenieren...? Is die man nog steeds actief dan?


Nou, en of. Actiever dan ooit zou je kunnen zeggen. Oké, oké, hij loopt al heel wat jaartjes mee in het reclamevak. Voor de jongere NIKS-Genootschappers... Peter begon in 1972 bij J. Walter Thompson (JWT dus), waar hij al heel snel een van de eerste sales promotion units binnen een groot bureau opzette. Vanaf 1984 volgde logischerwijze zijn eigen bureau: Strating Promotion, dat in 1992 werd overgenomen door de Lintas-group (nu Lowe), waarvan hij in 1995 afscheid nam. Via zijn 'Promotional Coaching' de laatste jaren weer een nieuw bureau: Strating (Active Marketing). Om het kort te houden: Peter is behalve 'Active Marketing'-specialist ook columnist (Grafisch Weekblad, Carros, Adformatie), auteur ('Tijdelijk van/voor' en 'Promotie Maken'), medeoprichter en eerste voorzitter van SPIN (Sales Promotion Instituut Nederland). Oh ja, onlangs nog introduceerde Strating een nieuw 'product': de QNIPPO's (geheel nieuw systeem voor online afhandeling van promotionele activiteiten zoals refunds, spaaracties en prijsvragen/sweepstakes).


Veel bekendheid kregen zijn initiatieven op het terrein van 'inhaak-advertising' van grote sport- en andere belangrijke evenementen. Dat begon in 1985 met 'De Gouden Schaats' voor inhakers op de Elfstedentocht van dat jaar - herhaald in 1986 en 1997. Sindsdien een reeks van inhaak-prijzenevenementen: 2002 - De Gouden Kroon (huwelijk Willem Alexander en Maxima) / 2004 - EK Voetbal / De Gouden Voorzet - 1994 en 1996 - (EK, WK Voetbal). En dan nu, na eerder al in 2006, De Gouden Inhaakmedailles 2008.


Peter vertelt ons alles over de gouden medailles voor de beste inhakers in sportjaar 2008. En misschien praat hij - in navolging van Eugène Roorda - ook nog wel even over DIRK en de recente inhaakkraker. (De boodschap is duidelijk. Blijf scherp! DIRK).


Met die advertentie op het royale formaat van 2/1 pag. dagbladen en full colour scoorde DIRK een gigantische free publicity. Op radio (538, BNR), in dagbladen, op veel internetsites. Die advertentie leidde tot een groot artikel in De Telegraaf met als kop: "Reclamemakers op hun best bij inhakers. Creatief en goed voor een glimlach".

Toch wel jammer dat Peter niet meer tijd heeft dan tien minuten, nou ja een kwartiertje dan. En heel jammer ook dat we bij De Afspraak (nog) geen beamer hebben om zo'n verhaal te illustreren. Maar, ook zonder die lichtbeelden is het zeer de moeite waard om naar inhaakprofessor Peter Strating te komen luisteren. Mis NIKS dus niet op 6 oktober.