Maandag 1 september 2008:
op het Kistje van NIKS® staat Eugène Roorda.


Reclame is een Mulo-vak hoorde je voor het Heao-tijdperk vaak zeggen. Zeker niet overdreven in het geval Roorda. Geen enkele schoolopleiding heeft hij met goed gevolg afgelegd (maar daar merkt de klant niets van volgens Roorda). In de reclamebranche maakte hij meer carrière dan op school. Tekstschrijver bij onder meer FHV, McCann Erickson, Ogilvy&Mather; creatief directeur bij Publicis en McCann. 

Zijn eigen bureau, ooit begonnen als Roorda & Company, toen RBV, nu simpel ROORDA geheten, staat voor opmerkelijke campagnes als: 'Bob jij of bob ik', het overkoepelende V&W thema 'Daar kun je mee thuis komen', maar ook meetbaar succesvolle campagnes voor Proefdiervrij ('Zal ik even wat Butafiel in de ogen van uw paard spuiten'), Friesland Bank ('Willen is kunnen') en VSM ('Pure lijfkracht'). 

Hoe je je naamsbekendheid pijlsnel en torenhoog kunt opkrikken bewees Roorda met de tas van DIRK die 'wereldnieuws' werd in Nederland. En met een opzienbarend boek van slechts € 9,99. Eugène demonstreert ook een leuke vorm van bescheidenheid met zijn uitspraak: "Mijn boerenverstand heeft een extreem hoog IQ".

Zo heeft Eugène nog wel een paar waarheden in huis (ik citeer zijn website): 'Alleen de charlatan doet alsof reclame geheimzinnig is'. 'Wij doen niet in wonderen maar ze gebeuren wel regelmatig'. 'Als uw reclame niet deugt ligt dat in veel gevallen aan uzelf'.


Waar gaat Eugène het in de tien minuten - nou ja, omdat hij het is - een kwartiertje, over hebben? Waarom hij het een paar maanden geleden na 8 jaar soms redelijke scherpe columns op BNR Nieuwsradio opeens wel (meer dan) genoeg vond? Wat hij zelf zijn meest geslaagde/leukste/meest amusante/meest treiterende column vond? Loopt hij zelf nog steeds met die brandweerrode DIRK-tas zijn boodschappen te doen?

Of beperkt Eugène zich vanwege de tijd tot een case over alle rumoer, ophef, protesten, reacties op zijn Bekentenissen van een reclameman die zijn boek 'Kogelharde spruiten' tot een onverbiddelijke bestseller maakten.

Het lijkt meer dan ooit de moeite waard om die afspraak van NIKS nu in je agenda te zetten. Maandag 1 september, vanaf 17.00 uur: AFSPRAAK/ROORDA