Een andere kijk op de bioscoop:
"Bioscoopreclame is nog steeds leuk... en de AMMA Award trouwens ook".


Marlene Wickel maakte carrière bij Veronica Uitgeverij. Daar bracht zij de advertentie-omzet van Veronica Magazine tot recordhoogte. Daar ook nog won zij - na 5 (vijf) achtereenvolgende nominaties - vlak voor haar vertrek begin 2001, voor het eerst de Carl Lipp Ring, nu Carl Lipp Prijs geheten, een AMMA-Award (eervolle vakprijs voor de Mediavertegenwoordiger van het jaar).


Veronica was leuk. Ook de prestigieuze Gouden Leeuw in Cannes (advertentie van bureau Van Walbeek Etcetera) streelde natuurlijk het zelfvertrouwen. Toch tijd voor een nieuwe uitdaging: Jean Mineur Mediavision, 'van lezen naar kijken', 'van pinda's naar popcorn' dus eigenlijk. Een nieuwe uitdaging mag je het best noemen. Zo makkelijk gaat het niet met de moeizame ontwikkeling van het bioscoopbezoek in Nederland (en daarbuiten).
- 'Dramatische daling bioscoopbezoek: eerste kwartaal 2006 - min 12,7 procent'.
- 'Onjuiste berichtgeving over bioscoopbezoek 2007: slechts lichte daling tot 23,38 miljoen (min 1,4%)'.

(Zomaar een greep uit wat koppen in de media).


Lukt het Marlene om in zo'n moeilijke markt omzetgroei te realiseren? Met nevenproducten als toiletreclame, reclame op popcornbekers, sampling, 'head banners', 'stairvertising' misschien? Of met zoiets als geurreclame? Is bioscoopreclame nog wel zo leuk als het leek?


In mei van dit jaar won zij die Amma Award, de Carl Lipp Prijs, opnieuw. Voor de derde maal en voor de tweede maal op rij. Is dát dan nog wel leuk?
"Wederom ben ik verrast en vereerd met deze prijs. Het mediavak is nog steeds in ontwikkeling, bijzonder boeiend en het blijft mij inspireren. Met jarenlange ervaring en passie voor het eigen medium kom je er niet. Kennis over wat er in de mediawereld leeft en speelt geeft een extra impuls en motivatie. Daarom blijf ik ook doorgaan met mijn missie om bioscoopreclame een meer prominente rol in de mediamix te laten vervullen"
(einde citaat).


Marlene heeft het er maar druk mee. En heeft altijd toch nog tijd gevonden voor bestuursfuncties. Bij het PCR (Platform Communicatie Rotterdam) bijvoorbeeld en bij de Mediawerkgroep.

Marlene Wickel: maandag 4 augustus op het Kistje van Niks. Alleszins de moeite waard om te luisteren naar wat zij ons in die tien, nou ja, in die twaalf minuten te vertellen heeft. Ook al omdat zij voor elke aanwezige Niks-genoot een aardige bioscoopverrassing bij zich heeft. Een extra motief om thuis te melden dat je om 17.00 uur nog een AFSPRAAK hebt. Een afspraak van Niks. Op de Wenckebachweg.