Zijn stormachtige carrière loopt parallel mét en kwam in een stroomversnelling dóór de opkomst van de commerciële televisie in Nederland. Sommigen onder ons kennen Frank nog van vóór die tijd.


Toen, eind 1977, maakte hij zijn start bij Readers Digest, waar hij advertentieruimte verkocht voor dat wonderlijke maandblad 'Het Beste', dat vanwege het minimale paginaformaat gehaat werd door reclamecreatieven ('die op zo'n rotformaat natuurlijk nooit een ADCN-Lamp konden winnen').

De 'Geste Club' van Readers Digest, een vorm van 'customer relations management' avant la lettre, was mede een succesvol wapen in de strijd tegen die breed gevestigde opvatting. In 1989 vertrok hij daar als adjunct-directeur om zijn kans te grijpen in de wereld van de commerciële tv. Hij stond aan de wieg van IP, dat de exploitatie ging verzorgen van de eerste commerciële zender RTL Veronique.

De naam Frank Eijken verscheen en verschijnt met grote regelmaat in de pers. Als het niet over Ajax gaat, dan wel over al of niet achterblijvend marktaandeel (kijkcijfer-ontwikkeling) na de overname van John de Mol's TIEN of recente, uit de lucht gegrepen, geruchten na het vertrek van Fons van Westerloo.

Wat maar weinigen weten is dat Frank niet in Nederland maar in Semarang in Indonesië werd geboren; dat hij zich in zijn schaarse 'vrije tijd' ook nog inzet als lid van de stuurgroep van Artis Natura Magistra en dat hij - om maar wat te noemen - commissaris is van het uiterst succesvolle bureau 'Doom & Dickson'.

Ongetwijfeld gaat Frank als C.O.O. van RTL Nederland het hebben over de toekomst van RTL. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Hoe handhaaft tv zich als reclamemedium versus internet? Gaat 'pay per view' echt snel succesvol worden? Hoe ingrijpend is de overgang van de voetbalrechten naar de publieke omroep.
Misschien praat hij ook nog wel even over zijn boeiende verleden bij SBS, bij (weet je nog... daarvoor) RTL Veronique, bij IP, over zijn korte en wat minder geslaagde uitstapje naar Wegener Arcade. Of over zijn, soms wonderlijke, relatie tot andere coryfeeën uit de wereld van de commerciële tv, als Fons van Westerloo en John de Mol. Wie weet?

En natuurlijk vinden wij het leuk als Frank ons ook nog even uitlegt hoe het nou zit met (de NV) Ajax, waarvan hij sinds 2003 commissaris is. Waar hij sindsdien veel tumult meemaakte en waar hij nog steeds enthousiast op de tribune zit. Waar gaat het naar toe mét dat nieuwe bestuur, maar zónder de visie van Johan Cruijff. Wordt Ajax met Marco van Basten in het seizoen 2008-2009 nu eindelijk weer eens kampioen? Gaan ze ook weer eens leuk meedoen in de Champions League?


En dat alles dan in niet meer dan tien, twaalf minuten, nou ja Frank, omdat jij het bent misschien uitlopend tot max. een kwartier. Wij zijn benieuwd!