Radioman, Reclameman of Krantenman?


Reclamemensen onder ons kennen herinneren zich Theo Strengers nog als reclameman pur sang. Maar klopt dat eigenlijk wel?
"Ja, natuurlijk is dat zo", zal veelal de logische reactie zijn. "Ik ken hem nog van..."
(Vul in en streep door wat niet van toepassing is:) "Smit's, nee eh, van DelaMar of was het toen al Intermarco, van PRAD, van LPE, van Hammerschmidt FCB of...?"

Wat bijna niemand van hem weet is dat Theo best een 'gestudeerde' reclameman is.
Wie van ons kan hem nazeggen dat hij ooit in Duitsland 'Publizistik' gestudeerd heeft? Dat was overigens nadat hij bij de Jezuïeten in Driebergen zijn middelbare schoolopleiding succesvol had afgerond.

Wat ook niet iedereen (meer) weet is dat Theo zijn radiocarrière begon bij Minjon, de 'historische' jeugdafdeling van AVRO-radio. (Kent hij onze NIKS-er Joop van Zijl wellicht nog uit die tijd?). En wie herinnert zich nog het door Theo geschreven en door Joop Stokkermans gecomponeerde 'Morgen', waarmee ons aller Ronnie Tober ons land vertegenwoordigde op het Eurovisie Songfestival van 1968. (Een bescheiden 16e plaats; een jaar later won Lenny Kuhr met 'De Troubadour').

Zijn vriendje Jan van Lieshout (R.I.P.) raadde hem in 1967 aan zijn heil in de reclame te zoeken, bij het grote Smit's. Dat werd niet echt een succes. Na een jaar vertrok Theo naar DelaMar - later Intermarco - waar hij mocht werken onder de grote Bob McLaren.
Daar begon ook zijn jarenlange (koffie)relatie met opdrachtgever Douwe Egberts. Voor diezelfde klant Douwe Egberts, die hem volgde naar PRAD, schreef hij eens het eenvoudige regeltje: 'En dan is er koffie'. Dat werd de basis voor een langlopende campagne met een lange reeks sfeervolle en smaakmakende tv-commercials.

Van Intermarco vertrok Theo in 1974 naar PRAD. In dat jaar werd hij ook voorzitter van de ADCN, het 'Lampenclubje', de Art Directors Club Nederland. PRAD was het bureau waar hij het grootste aantal jaren van zijn reclamecarrière verbleef. Waar hij ook jarenlang samenwerkte met Paul Mertz die eerder op ditzelfde NIKS-kistje stond.
Theo zat zelfs twee maal bij dat 'Herenbureau'. Kwam er in 1974, vertrok in 1983, maar kwam er weer terug in 1988. NB. ook zijn laatste afscheid bij PRAD vierde hij tweemaal: groots in het Concertgebouw én met een copieus 'herendiner'.

Waar gaat Theo over praten op dat Kistje van NIKS?
Over al die rijke ervaringen van 'Toen' bij Radio Minjon, bij Herenbureau PRAD, óf over zijn ervaringen in de dagbladenwereld, de Stichting Het Parool, over de verkoop van 'onze' roemruchte krant Het Parool in 2002, aan een Belg nota bene. Over de Perscombinatie, PCM, de overgang van Stichting Het Parool naar Stichting Democratie en Media? Over zijn betrokkenheid (nu) als bestuurslid bij de aandelenverkoop aan investeringsmaatschappij APAX in 2004, het vertrek van APAX in 2007. Over de tussentijdse investeringen in Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM, en in nrc.next en Volkskrant Banen? Over alle 'troubles' in die jaren 2003 tot en met 2007 en het nog lopende onderzoek van de Ondernemingskamer? Of wíl hij wél, maar mág hij als commissaris over dat laatste niet veel zeggen?


Wij wachten in spanning op zijn verhaal en zijn balans tussen TOEN en NU!!!