Hans van Walbeek:


Ergens eind jaren zestig van de vorige eeuw solliciteerde hij, heel erg junior nog, bij het toen goed bekende bureau Jessurun/Bauduin. Hij sprak daar met Leo Stumpel. Die zag wel wat in hem. "Kom maar" zei Stumpel. Hans kwam, maar precies op die dag zei Stumpel dat hij ging vertrekken. Hans kwam al snel tot de conclusie dat er uitdagender bureaus waren en vertok al vrij snel naar het fameuze PRAD. "Prad was voor mij een speeltuin, waar ik heel warme en dierbare herinneringen aan heb" zei hij later...

Na een paar mooie PRAD-jaren toch naar FHV ("Voor mijn gevoel is het toen ik bij FHV kwam pas echt begonnen"). Je had twee toonaangevende scholen: de FHV-school en de KVH-school. Tussen die twee bestond een prachtig spanningsveld dat heel mooi tot uitdrukking komt in de uitspraak van Martin Veltman (de F van FHV) toe hij eens een campagne moest reviewen: "...Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het erg KVH".

FHV, een mooie en ook heel leerzame tijd. Tot hij in 1978 een van de oprichters werd van het legendarische Prins Meyer Stamenkovits & van Walbeek, beter bekend als PMS&vW of, in de 'reclamevolksmond' kortweg PMS. Nieuw maar ook anders: drie creatieven in de vier man sterke directie. Het spraakmakende bureau waar alles kon, waar alles lukte. Al snel groot, groter en nog groter. Een droom. Het overweldigende succes leidde zo'n tien later tot het samengaan met Young & Rubicam: PMSvW/Y&R. Met van die opperbaasjes in de States.

Niet lang daarna was voor 'Wal' de grootste lol er wel af. Het kriebelde weer en in 1991 volgde de start van - alweer - zijn nieuwe bureau 'Slootweg, van Walbeek, van Leeuwen'. Na het snelle vertrek van de twee mede-naamgevende partners in 1992 omgedoopt tot Van Walbeek Etcetera. Ook dat werd een succes-story. Van Walbeek Etcetera groeide uit tot Etcetera (Groep), maar sinds 2002 met 'Wal' op afstand.

In 2002 begon hij met zijn Ouderkerkse fotografie-maatje Bart Nieuwenhuijs weer wat nieuws: de laagdrempelige 'Reclamewinkel Bart&Hans', een heuse winkel met een door Dolf Hell regelmatig 'ververste' etalage. En nu dan als HansWal 'inwonend' bij TBWA\, in Amstelveen, "Gewoon lekker tikken". En zo nu en dan een praatje, voor NIKS bijvoorbeeld.


Waar gaat Hans van Walbeek het over hebben in zijn praatje voor NIKS?
"Gewoon een leuk verhaaltje van een minuut of tien, twaalf. Het hoeft eigenlijk ook niet over reclame te gaan". Zo simpel was de briefing. Dus, waar heeft hij het over?
Toch over zijn ambachtelijke visie op reclame: "Een kwestie van adequaat opvallen". Over zijn periode als winkelmeneer van 'Reclamewinkel Bart&Hans', zijn frequente optreden in allerlei reclamejury's? Over zijn pijn nú als fervente fan van AZ door de jaren heen? Over zijn hartverwarmende ervaring toen hij een - nogal lang - interview had met de door hem bewonderde Louis van Gaal (en echtgenote)? Over golfen in zijn geliefde Ierland? Toch over zijn bewondering en grenzeloos respect voor vriend en collega Rob Tania (R.I.P.)? Of over zijn blijvende voorliefde voor 'long copy' in deze tijd van beeldtaal?
Misschien ook wel een beetje over zijn nieuwe carrière als conceptmaker en auteur van het volumineuze boek, of liever, culi-klapper "Blaauw" voor twee Michelin-topkok Ron Blauw?
(Eindelijk eens een copywriter die zijn belofte 'later ga ik nog eens een boek schrijven' ook heeft waargemaakt.) Navraag over de opzet van zijn NIKS-verhaaltje leverde niet meer op dan: "Natuurlijk gaat het ook over reclame".


We wachten maar af, maar kijken ernaar uit. Zullen we maar zeggen... tot maandag 3 maart: Hans van Walbeek over Hans van Walbeek!