Meindert Brouwer: pas twee maal eerder bij NIKS geweest. Maar, gedreven als hij is toonde hij zich meteen bereid om op het Kistje van Niks te gaan staan. Omdat hij ook aan het selecte groepje van Niks zijn verhaal kwijt wil. Over zijn in juni 2007 verschenen boek (je kan het ook zijn project, zijn ideaal noemen):


AMAZON YOUR BUSINESS


"Verliefd op de bedreigde Amazone - Meindert Brouwer ziet in duurzame commerciële producten de redding van het woud", kopte het FD nog op 6 december 2007. 'Amazon your business' is de eerste gids in de wereld voor duurzame Amazone-producten uit de regenwouden en rivieren van alle Amazone-landen. Meindert werkte eerder bij KPMG ('daar heb ik de taal van het bedrijfsleven leren kennen'), was tien jaar voorlichter van het Wereld Natuur Fonds en journalist. Hij trok maandenlang door het Amazone-gebied en sprak daar met dorpsbewoners, locale ondernemers, vele deskundigen en ministers. Anders dan het WNF is Meindert niet pessimistisch over de toekomst van het regenwoud. Er zijn mogelijkheden genoeg voor succesvolle marketing van duurzame producten, van houten schalen, schoenen van krokodillenleer, medicijnen, snacks, energiedranken, chocolade, tot cosmetica, parfum en ringen van duurzaam gewonnen goud. De belangrijkste doelgroepen voor de boodschap in het boek zijn primair de decisionmakers in het bedrijfsleven in Nederland, Europa, de VS en Japan.


Waar praat Meindert Brouwer over op dat Kistje van Niks? 

Gaat hij al naast zijn schoenen lopen door al die lovende recensies? "Fair Trade wordt volwassen handel"(NRC.Next). "Amazone heeft meer te bieden dan fout hout" (Trouw). "Tekenen van hoop uit het regenwoud. Het boek staat vol inspirerende verhalen over ondernemers en activisten die wegbereiders zijn voor een wederopstanding van het Amazone-gebied."(Ode). Om er maar een paar te noemen. Wat wil hij met het boek bereiken? Lukt het hem om door dit boek de aandacht te krijgen van de autoriteiten, ministeries, NGO's, maar ook het bedrijfsleven op het niveau dat hij voor ogen heeft? Zijn er al concrete resultaten te melden? Kan hij zijn hypotheek nog betalen nu hij - naast de financiële steun van diverse organisaties - zoveel 'eigen geld' in het boek heeft gestoken?
Is het boek voor hem ook een 'duurzaam product uit het Amazone-gebied' te noemen. Ofwel, wanneer kan Meindert spreken over een succesvol 'winstgevend product'?


We zullen graag horen wat Meindert ons te melden heeft.In tien, twaalf minuten? Of vraagt dat Amazone-gebied toch iets meer tijd om tot een successtory uit te groeien?