2 november 2009:

Muzikale Verleider op 't Kistje


Op 2 november stond iemand op 't Kistje, die bij hoge uitzondering audio-hulpmiddelen
mocht meenemen. Verzamelgek, reclamekenner en NIKS-genoot Dolf Hell draaide
45-toeren-reclamesingles op een Trio Track uit de jaren vijftig met als reserve de Aristona-
platenspeler van Hans Horwitz. Dit was ter gelegenheid van de verschijning (bij Nijgh &
Van Ditmar) van zijn boek De Muzikale Verleiding. De NIKS-genoten konden 'live' horen
hoe perfect de plaatjes in te het pre-cd-tijdperk al klonken. De aangeboden hulp van
De Afspraak om het geluid ter plekke te versterken kon dan ook worden afgeslagen.
Velen kennen ze nog: die 'flexiplaatjes', buigzame, slappe plastic grammofoonplaatjes, die
overigens ook werden uitgevoerd op karton en vinyl. Er zijn in Nederland ongeveer 1500
van die plaatjes bekend. Reclamemakers gebruikten ze in de jaren vijftig tot tachtig als
spotgoedkoop weggevertje voor veel bekende merken zoals Citroën ('Het lelijke eendje'),
Kodak, Nescafé, Heineken, Calvé, KLM, Albert Heijn en Biotex.

Artiesten als Drs. P, Conny Stuart, het Cocktail Trio, Corry Brokken, Frans Halsema,
Jules de Corte en zelfs Kees van Kooten en Wim de Bie schuwden een optreden op de
reclamesingle niet. Het boek verscheen met steun van Het ReclameArsenaal.
Dolf Hell stelde bovendien met co-auteur Frits Jonker een door Roland Vonk geremasterde
top 40 samen, die op twee cd's bij het boek is gevoegd. Op, maar ook vooral naast 't Kistje
stelde Hell voor NIKS een programma samen met liedjes uit die top 40, maar ook uit de
overige nummers van de top 100, die zijn te horen en te zien op www.reclamearsenaal.nl
Daarnaast presenteerde Hell curiosa, zoals een Duitse versie van de Nescafé Coffeeboat
Song van de Surinamer Max Woiski senior en een keuze uit de flexiplaatjes die verschenen
ter gelegenheid van de legendarische congressen van het Genootschap voor Reclame.
Zo hoorden de NIKS-genoten nog eens de stemmen van kleurrijke functionarissen als
oud-voorzitter Jhr W. Andringa de Kempenaer en GVR-directeur drs Jan Klein, die de
deelnemers erop attendeert dat van één van hen de automotor nog loopt - trivia die
gemakkelijk verloren gaan als er geen verzamelaars waren. Ook de Admedia-ode
'Lang Leve de Reclame' passeerde de revue met de onvergetelijke slotcoupletten:

          'Gezellig informeren
          Weg met de bla-bla
          Niet irriteren
          en minder o-ha
          Dan wordt de reclame
          voor 't hele publiek
          een bron van plezier
          en verrekt sympathiek
          Misschien wordt Ariadne
          dan met de Adformtie
          de wekelijkse Story
          voor communicatie
          En juicht koning klant
          lang leve de reclame
          in ons vaderland.'


Op de NIKS-avond, die werd besloten met een opname van de Singin' Dogs (speciaal voor
het huisdier van Noëlle van der Lende) is Dolf Hell vooral op de vrolijke toer gegaan. Veel
reclameliedjes uit de jaren vijftig hadden Zuid-Amerikaanse ritmen. Het was dan ook de
hoogtijperiode van de Calypso en andere exotische muziek.
Dolf Hell stelde deze speciaal voor NIKS gekozen en aan te klikken playlist samen: